Článek
Invaze Moskvy na Ukrajinu proměnila ruský trh s automobily. Dříve dominantní prodejci z Evropy, Japonska a Jižní Koreje ze země v důsledku sankcí uvalených na Moskvu odešli, a tak je nahradily vozy z Číny, uvedl server Financial Times.
Pro čínské automobilové výrobce je Rusko nyní dokonce největší exportní destinací. Rostoucí prodeje v Rusku jsou dobrou zprávou pro Peking, který v západních zemích čelí vysokým dovozním clům na elektromobily.
„Lidé se řídí svými peněženkami. Pokud si kupujete auto, máte na výběr buď Ladu (ruské výroby), nebo extrémně drahé evropské auto, které bylo dovezeno v rámci šedého dovozu, nebo velmi dobře vybavené a relativně levné čínské auto,“ řekl Ilja Frolov, automobilový bloger žijící v Moskvě.
Prodej aut v Rusku loni prudce vzrostl, zůstal však pod předválečnou úrovní
V době invaze v únoru 2022 měly značky z Evropy, Japonska a Jižní Koreje na celkových prodejích 69procentní podíl, uvedla analytická agentura Avtostat. Nyní se však toto číslo ztenčilo na pouhých 8,5 procenta, zatímco podíl čínských výrobců se za stejné období zvýšil z devíti na 57 procent.
V prvních devíti měsících letošního roku dosáhl objem dovezených čínských aut do Ruska 849 951 vozidel, vyplývá z údajů Čínské asociace osobních automobilů (CPCA). Druhé Mexiko do Ruska za stejnou dobu dovezlo méně než polovinu tohoto množství.
„Hvězdný růst čínského vývozu automobilů v posledních letech závisí především na příspěvcích z ruského trhu. Dramatické výkyvy a změny v konkurenčním prostředí ruského automobilového trhu poskytly čínským automobilkám dostatek prodejních příležitostí a obrovské zisky,“ zhodnotil Cchuej Tung-šu, generální tajemník CPCA.
Výrobce Lady nadšen není
Rozpínání čínských značek ale nenesou moc dobře někteří domácí výrobci, zejména pak ti, kteří museli nasměrovat více svých zdrojů do zbrojní výroby.
Sergej Čemezov, šéf nejmocnějšího ruského výrobce zbraní Rostec, vyzval stát, aby zavedl ochranná opatření proti čínským vozidlům. Jeho společnost má podíl v největším ruském výrobci automobilů Avtovaz, výrobci Lady. Firma v září uvedla, že její podíl na trhu vlivem prudkého nárůstu čínských aut pravděpodobně klesne na 25 procent.
Ruské výrobce také těžce zasáhly sankce, které omezily jejich přístup k západním dílům a technologiím. Musely se v tomto směru tak začít obracet právě na Čínu.
Čína využívá situace
Čína, která byla hlavním obchodním partnerem Kremlu již před ruskou invazí na Ukrajinu, nyní podle Trade Data Monitor představuje více než polovinu veškerého oficiálního vývozu do Ruska. Obchodní vztahy jsou ale nevyvážené, protože v září pocházelo z Ruska pouze pět procent celkového čínského dovozu.
„Mezi Čínou a Ruskem zjevně existuje geostrategické partnerství. Ale na čínské straně se také rozvíjejí komerční zájmy a pravděpodobně velmi podnikaví aktéři, kteří využívají toho, jak se trh v Rusku změnil,“ řekla Ilaria Mazzoccová, vedoucí pracovnice amerického think-tanku Centrum pro strategická a mezinárodní studia.