Článek
Volvo Cars o svém záměru informovala ve středeční tiskové zprávě. V té uvedla, že uplatňuje své právo na odkoupení podílu Northvoltu ve společném podniku Novo Energy.
Ten zkraje letošního roku zahájil výstavbu gigafactory v Göteborgu, přičemž výroba měla být spuštěna v příštím roce. Cílem bylo zaměstnat kolem tří tisíc pracovníků a produkovat baterie přibližně pro půl milionu elektromobilů ročně, uvedl britský server The Guardian. Co bude s výstavbou továrny dál, zatím není jasné.
„Budova Novo Energy by mohla být multifunkční a nyní se zvažují různé možnosti za předpokladu, že společnost Volvo Cars dosáhne plného vlastnictví. Jakákoliv výroba baterií ve společnosti Novo Energy je závislá na zapojení třetí strany nebo jiného partnera,“ uvedla Volvo Cars ve svém prohlášení.
Švédský Northvolt postaví v Německu gigatovárnu na baterie pro elektromobily
Většinovým vlastníkem Volvo Cars je čínská skupina Geely, která automobilku koupila v roce 2010 od amerického koncernu Ford Motor.
Není tomu tak dávno, co byl Northvolt označován za evropskou vlajkovou loď v oblasti výroby baterií. Firma ztělesňovala snahy Evropy na cestě k soběstačnosti ve výrobě baterií do elektromobilů, v posledních měsících však čelí problémům ve výrobě, ztratila klíčového zákazníka a má nedostatek financí. Nedávno proto podnikla úsporná opatření: zrušila 1600 pracovních míst a pozastavila plány na rozšíření továrny ve městě Skellefteå.
Ke zprávě o vykoupení jejího podílu společnost uvedla, že se rozhodla „v tuto chvíli“ nepřispívat do společnosti Novo dalším kapitálem a aktivně jedná se společností Volvo Cars o dalším postupu.
Podle analytika společnosti Benchmark Mineral Intelligence Evana Hartleyho by tento krok mohl Northvoltu pomoci. „Je to v souladu s tím, co Northvolt dělal v posledních několika měsících, aby zredukoval svůj záběr z velmi ambiciózních plánů směrem k efektivnějšímu přístupu,“ řekl agentuře Reuters.