Článek
Čínské společnosti investovaly v Německu, které je největší ekonomikou v Evropě, do řady odvětví od telekomunikací po robotiku. Ale výrobu automobilů tam zatím nespustily, přestože Mercedes-Benz má dva velké čínské akcionáře. Jakýkoliv takový krok by mohl znamenat dosud politicky nejcitlivější čínskou investici.
Výroba automobilů v Německu by čínským výrobcům elektromobilů umožnila vyhnout se placení cel EU na elektromobily dovážené z Číny. Mohla by tak představovat další hrozbu pro konkurenceschopnost evropských výrobců.
Nabídky na továrny by mohly být od soukromých firem, státních firem nebo společných podniků se zahraničními společnostmi. Čínské úřady si však vyhrazují právo schválit určité investice v zahraničí a pravděpodobně by se do případné nabídky zapojily hned od počátku.
Odbyt koncernu Volkswagen loni klesl, Škoda Auto se ale činila
Zdroj však také upozornil, že rozhodnutí o investici bude záviset také na postoji nové německé vlády, která vzejde z únorových voleb, k Číně. Ekonomiky obou zemí se za 16 let vlády Angely Merkelové hluboce propojily, k čemuž přispěly investice německých automobilek v Číně. Vztahy však ochladly, protože současná vládní koalice usiluje o snížení závislosti na Číně.
Volkswagen v rámci svého plánu na snížení nákladů a omezení německých aktivit zkoumá alternativní využití pro své továrny v Drážďanech a Osnabrücku. Největší evropská automobilka, která vlastní také značky Porsche, Audi a Škoda, zaznamenala loni pokles prodeje kvůli rostoucí konkurenci čínských společností.
Vedení Volkswagenu chtělo původně zavřít několik závodů v Německu, narazilo ale na odpor odborů. Před Vánocemi se společnost dohodla s odbory, že letos ukončí výrobu v Drážďanech, kde má 340 zaměstnanců a vyrábí zde elektromobil ID.3, a v roce 2027 ukončí výrobu v Osnabrücku, kde 2300 zaměstnanců vyrábí model T-Roc Cabrio.
Čínské firmy se ale obávají, jak by je přijaly německé odbory, které mají polovinu křesel v poradních orgánech německých společností a usilují o dalekosáhlé záruky týkající se továren a garance pracovních míst, dodal zdroj. Zástupce odborů ze závodu v Osnabrücku Stephan Soldanski uvedl, že pracovníci závodu by neměli nic proti výrobě pro jednoho z partnerů společného podniku Volkswagenu, pod logem VW a podle standardů VW.
Miliardy za továrnu
Podle jednoho z bankéřů obeznámeného s činností automobilky by prodej továren mohl být pro VW levnější než jejich úplné zavření. Za každou z továren by automobilka mohla podle něj dostat 100 až 300 milionů eur (2,5 miliardy až 7,6 miliardy Kč).
Řada čínských výrobců automobilů hledá místa pro své závody v Evropě, která je druhým největším trhem s elektromobily na světě. Chtějí tak obejít cla, která loni zavedla Evropská komise na dovoz elektromobilů vyrobených v Číně kvůli podle ní nespravedlivým dotacím čínské vlády. Většina čínských společností se zatím rozhodla postavit nové továrny v zemích s nižšími náklady a slabšími odbory, jako například firma BYD v Maďarsku a Turecku.