Článek
Značky oblečení a potravin, ale i spotřební elektroniky a automobilů nabízejí podle serveru americké CNN slevy a speciální akce. Odráží to dramatickou změnu v chování spotřebitelů v druhé největší světové ekonomice.
Jedna z nejintenzivnějších cenových válek zuří v odvětví elektromobilů. Podíl americké Tesly na čínském trhu se podle Čínské asociace osobních vozů v dubnu snížil na čtyři procenta, tedy téměř půlku ze 7,7 procenta v březnu. Dodávky z její globálně největší továrny v Šanghaji klesly minulý měsíc meziročně o 18 procent. Naproti tomu největší místní konkurent BYD navýšil dodávky o 29 procent. Tesla v zemi v dubnu oznámila velké snižování cen.
Káva i fastfoody
Čínští spotřebitelé omezili výdaje, protože se zhoršily jejich pracovní vyhlídky a naděje na růst mezd. Dlouhotrvající krize v oblasti nemovitostí, které představují sedmdesát procent majetku tamních domácností, a kolaps na akciovém trhu problémy ještě prohloubily.
Ekonomické problémy země se týkají i dalších amerických gigantů, jako jsou Apple, Starbucks či McDonald’s.
Celkové tržby Applu v regionu Velké Číny – tedy pevninské Číny, Tchaj-wanu, Hongkongu a Macaa – klesly ve fiskálním čtvrtletí končícím v březnu o osm procent na 16,4 miliardy dolarů. Čínský Huawei naopak od ledna do března zvýšil prodeje o sedmdesát procent. Po hlubokém poklesu prodejů v lednu a únoru Apple své iPhony zlevnil až o pětinu a v březnu prodeje následně rostly.
Cenové zemětřesení zaznamenávají i kavárenské řetězce. Loni v únoru společnost Cotti Coffee snížila cenu latté na 9,9 jüanu, tedy asi 31 Kč. Největší řetězec v zemi Luckin cenu vyrovnal. Starbucks, který latté v zemi standardně prodává za 30 jüanů (asi 95 korun), začal nabízet kupóny, které jeho cenu snížily o třetinu.
Od roku 2022 je mezi čínskou mládeží populární „Akce pro chudé“. Původně se vztahovala k McDonald’s, který za 13,9 jüanů (44 korun) nabízel dva pokrmy, později se přidaly i další západní řetězce rychlého občerstvení.
Aby udržely tržní podíl, budou podle analytika společnosti Counterpoint Research Yanga Wanga některé západní značky muset dále snižovat ceny. To ale nebude snadné, protože mají oproti těm domácím vyšší provozní náklady.