Článek
Úřad nyní zjišťuje, které firmy stanovily minimální ceny pro náhradní díly a služby. Něco takového je podle zákona z roku 2008 zakázáno. S pomocí této normy již NDRC dosáhla snížení cen léčiv, sušeného mléka a ozdob.
Minulé pondělí byla prohledána filiálka německé firmy Daimler v Šanghaji. Podle listu China Daily jsou však předmětem vyšetřování i další výrobci, například japonské, ale i čínské firmy.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
Někteří mezinárodní výrobci jako Volkswagen, BMW a Daimler v reakci na tyto zprávy již oznámili, že sníží ceny náhradních dílů.
Levnější prý mají být i některé typy aut. Je ale otázka, zda je to zachrání před pokutou, pokud u nich NDRC zjistí prohřešky v minulosti.
Trestáni i prodejci
Úřady také poprvé potrestaly prodejce aut BMW za cenové dohody, jak firma potvrdila. Kvůli „monopolnímu chování“ hrozí stamiliónové pokuty i Audi a americkému Chrysleru. Audi i její čínský partner FAW se již přiznali k určitým prohřeškům a jsou prý ochotni přijmout pokutu. Výrobci tvrdili, že ceny dovážených aut jsou v Číně vyšší než v USA kvůli clům a poplatků.
„Výrobci hnali ceny v Číně záměrně do výše,“ soudí naopak expert Cchuej Tung-šu z čínského sdružení výrobců osobních aut.
Čína je největším světovým trhem pro auta. Jen v červenci se jich tam prodalo 1,62 miliónu, což je skoro o sedm procent více než před rokem. Na trhu dominují zahraniční firmy, které pokrývají tři čtvrtiny čínské poptávky. Nejúspěšnější mezi nimi je Volkswagen a jeho pobočka Audi. Tržní podíl čínských výrobců letos klesl o pět procent.