Hlavní obsah

Čína kvůli celní válce s USA nařídila domácím aerolinkám zastavit dodávky od Boeingu

3:15
3:15

Poslechněte si tento článek

Čína nařídila svým aerolinkám, aby nepřijímaly žádné další dodávky letadel od americké společnosti Boeing. Učinila tak v době, kdy mezi Čínou a Spojenými státy bují celní válka, v jejímž rámci americký prezident Donald Trump uvalil na Čínu dovozní cla až do výše 145 procent. Ta kontrovala 125procentním clem na dovoz amerického zboží.

Foto: Matt Mills Mcknight, Reuters

Trupy Boeingů 737 MAX na železničních vagonech na nádraží v Seattlu (ilustrační foto)

Článek

Kromě zastavení přijímání letadel od Boeingu Peking čínské letecké dopravce rovněž požádal, aby přestaly s veškerými nákupy vybavení a dílů souvisejících s letadly od amerických společností, uvedla agentura Bloomberg s odvoláním na anonymní zdroje obeznámené se záležitostí.

Současná cla uvalená Čínou na americké zboží by sama o sobě už více než zdvojnásobila náklady na letadla a díly vyrobené v USA, takže dodávky od Boeingu by pro čínské letecké dopravce byly finančně nevýhodné.

Čínská vláda zároveň zkoumá způsoby, jak poskytnout pomoc leteckým společnostem, které si pronajímají letadla Boeingu a čelí vyšším nákladům, uvedly zdroje.

Čínskou leteckou flotilu by brzy mělo rozšířit deset letadel Boeing 737 Max: rovnou po dvou strojích si objednaly China Southern Airlines, Air China a Xiamen Airlines, vyplývá z údajů Aviation Flights Group. Některá z letadel jsou zaparkována poblíž tovární základny Boeingu v Seattlu, zatímco jiná jsou už v dokončovacím středisku v Čou-šanu na východě Číny.

Je možné, že papírování a platby za některé z těchto letadel se stihly uskutečnit ještě před 12. dubnem, kdy vstoupila v platnost odvetná cla oznámená Čínou. Dalším letadlům může být vstup do Číny povolen případ od případu, uvedly zdroje Bloombergu.

Pro Boeing, který se nachází v krizi, je tato nová situace dalším problémem, protože Čína je jedním z největších světových trhů pro prodej letadel. Předpokládá se, že země s druhou největší ekonomikou na světě bude v příštích dvou desetiletích tvořit 20 procent celosvětové poptávky po letadlech.

Čína byla první, kdo v roce 2019 uzemnil letadla 737 Max po dvou smrtelných nehodách. Obchodní spory s předchozími americkými administrativami za Joea Bidena a prvního prezidenství Trumpa pak vedly k tomu, že Čína začala více objednávat od evropské konkurence, Airbusu. Vedle toho se částečně spoléhá také na úzkotrupá letadla Comac C919 od stejnojmenného domácího výrobce.

Airbus má v současnosti v čínských flotilách více letadel, přesto i Boeing má u tamních aerolinek stále stovky strojů, které budou údržbu a opravy vyžadovat. Americká firma nedávno varovala předtím, že eskalující obchodní spor by mohl poškodit dodavatelské řetězce, které byly silně napjaté už během pandemie covidu-19 a teprve nedávno vykazovaly známky návratu k normálu.

Výběr článků

Načítám