Článek
Mezitím Evropská komise vyšetřuje to, co podle ní představuje nadměrné a nespravedlivé dotace pro čínské výrobce elektromobilů.
Čína opakovaně vyzvala EU ke zrušení cel a vyjádřila ochotu jednat. Peking se nechce zaplést do další celní války, protože ho stále tíží americká cla, která na jeho zboží uvalila administrativa bývalého amerického prezidenta Donalda Trumpa. Tvrdí, že pokud by k celní válce došlo, podnikne všechny kroky na ochranu čínských firem.
Zvýšení cla na dovoz elektromobilů z Číny připravuje už i Kanada
Obě strany se dohodly na obnovení jednání o clech po sobotním telefonátu mezi komisařem EU Valdisem Dombrovskisem a čínským ministrem obchodu Wangem Wen-tchaem. Ten se uskutečnil během návštěvy německého ministra hospodářství Roberta Habecka v Číně. Habeck podle agentury Reuters uvedl, že dveře k diskusi jsou otevřené.
Špicar: V bitvě o elektroauta musíme přidat. Jinak hrozí problém
Nejlepším výsledkem jednání bude, když EU zruší své rozhodnutí o clech před 4. červencem, napsal v neděli pozdě večer Global Times s odvoláním na pozorovatele. Přibývající protekcionistické kroky EU podle něj vyvolávají protiopatření ze strany Číny. Eskalace obchodních třenic by vedla pouze ke „ztrátám“ pro obě strany, uvedl list.
Předběžná cla mají platit do 2. listopadu, kdy Komise vyšetřování dokončí a učiní konečné rozhodnutí ohledně zavedení dodatečných cel. Ta podle Reuters obvykle platí pět let. Evropská unie z Číny loni nakoupila elektromobily za 9,7 miliardy eur (242 miliard Kč).
Čína vynaložila biliony, aby vybudovala odvětví elektromobilů
Obchodní politika EU začala být více ochranitelská kvůli obavám, že by Čína mohla zaplavovat unijní trh levným zbožím, protože čínské firmy usilují o zvýšení exportu při slabé domácí poptávce.
Peking ale odmítl obvinění z nedovolené podpory svých výrobců nebo z toho, že má problém s nadměrnou kapacitou, a argumentuje, že rozvoj čínského odvětví elektromobilů je výsledkem výhod v technologiích, trhu a průmyslových dodavatelských řetězcích.
„Bitevní pole, ve kterém jsme vládli světu desítky let a kde jsme byli nedostižní, to znamená vývoj a výroba spalovacích motorů, bylo přeneseno na nové bitevní pole elektromobility. Tam Číňané operují už dlouho, a to tak chytře a strategicky, že nás v mnoha ohledech na tomto novém bojišti porážejí,“ řekl nedávno Novinkám viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar.
To se podle něj týká i toho, že si Čína ve světě zajistila přístup ke vzácným kovům a surovinám, které jsou pro výrobu elektromobilů potřeba. „Navíc jsou schopni vyrábět baterie v obrovském množství a mají skvělé softwarové technologie. Je možné, že část jejich úspěchů je daná nedovolenou veřejnou podporou, což je potřeba vyšetřit. Ale neměli bychom si nalhávat, že je to jediný nebo hlavní důvod jejich úspěchu,“ podotkl Špicar
Spalovací motory zůstanou v nabídce ještě dlouho, zní z BMW