Hlavní obsah

Čím dál víc lidí pracuje v pondělí a pátek z domova

Poloprázdné pražské silnice, MHD i restaurace každý pátek jsou toho důkazem. Home office čili práce z domova se v Česku po pandemii covidu definitivně zabydlel. Tam, kde to jde, ho podle Hospodářské komory nabízí už 93 procent zaměstnavatelů. Větší flexibilitu vyžadují především lidé pečující o děti a blízké a mladí zaměstnanci. Stále více z nich si práci z domova soustřeďuje právě kolem víkendu.

Foto: Profimedia.cz

Zaměstnanci oceňují, když jejich práce umožňuje vyváženost pracovního a soukromého života.

Článek

„Podle našich dat patří pátek a pondělí mezi nejoblíbenější dny pro práci z domova. Mnoho lidí si vybírá pátek, aby si mohli užít delší víkend, z části pracovat třeba na chalupě, a pondělí, aby se vyhnuli pondělním dopravním špičkám a mohli se po víkendu pomalu rozjet,“ potvrdil Novinkám Tomáš Pavlíček z pracovního portálu Atmoskop.cz.

I ve společnosti Shoptet lidé pracují z domova nejčastěji v pondělí a pátek a od úterý do čtvrtka bývají v kanceláři.

Podle zástupkyně firmy Martiny Suchomelové se práce z domova, a v širším slova smyslu hybridní pracovní prostředí, staly od covidu v technologických firmách standardem.

„Zaměstnancům pomáhají s efektivnějším členěním pracovní doby. Do svého pracovního času v kancelářích mohou soustředit například celotýmové schůzky, které se lépe dělají osobně. Naopak na práci z domova si často vyčleňují soustředěnou práci nebo méně komplexní pracovní hovory,“ popsala.

Dodala, že každý tým ve firmě má své preference a možnosti fungování, a proto se pravidla ohledně počtu dní na home office určují právě na úrovni týmů.

Tisíce firem v Česku zkouší čtyřdenní pracovní týden. Popsaly klady i zápory

Ekonomika

„Home office je již běžnou součástí podpory našich zaměstnanců. Vedle toho jim umožňujeme maximálně možnou flexibilní pracovní dobu, dovolenou či neplacené volno navíc, stejně tak třeba i hlídání dětí na pracovišti,“ doplnil ředitel pražské farmaceutické společnosti Onapharm Antonín Krpenský.

Ani technologický startup na správu dat Dataddo nemá striktně nastavená pravidla home office. „Každý tým si to řídí podle toho, co je pro něj nejefektivnější. Chceme být flexibilní, ale zároveň čím jsme flexibilnější, tím větší je tlak na výsledky,“ podotkl zakladatel Petr Nemeth.

„Obecně platí, že chceme, aby lidi chodili do kanceláře a potkávali se, protože nic lepšího se zatím neosvědčilo. Většina lidí si ale nějaký den v týdnu home office bere,“ dodal.

Záleží na dohodě

Čím dál častěji o home office žádají hlavně mladí zaměstnanci. „Je zjevné, že nastupující generace zaměstnanců má jiné představy o způsobu výkonu práce,“ poznamenal mluvčí Hospodářské komory Miroslav Diro.

Pravidla pro výkon práce na dálku jsou zakotvena v §317 zákoníku práce, přičemž tento výkon je možný pouze na základě písemné dohody mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem.

Zákon stanoví i pravidla výpovědi takové dohody. Ta pak určují i rozvrhování práce zaměstnancem na home office.

Firmy home office vnímají jako standardní způsob výkonu práce. „Jen je potřeba se s ním naučit správně zacházet, není vhodný pro všechny profese. Je důležité mít stanovaný rozsah, jak často a kdy mohou zaměstnanci na home office pracovat. Stanovit pravidla tak, aby se zaměstnanci ve firmě potkávali, aby se neztrácelo ztotožnění s firmou,“ myslí si Marcela Vyskoková z personální agentury Advantage Consulting.

Sedm z deseti zaměstnavatelů podle průzkumu Hospodářské komory označuje home office za vhodné řešení v případech, kdy zaměstnanec musí pečovat o člena rodiny, například kvůli nemoci dítěte nebo o hendikepovaného seniora.

Někdy může být řešením i pro nemocného zaměstnance, který si nechce vzít neschopenku. Třetina zaměstnavatelů poskytuje home office proto, aby lidem ušetřili čas a peníze za dojíždění do práce.

Nárok platí do devíti let věku dítěte

Novinkou u home office je možnost poskytnout zaměstnancům náhrady nejběžnějších nákladů formou paušálu. Lidé mohou dostávat od zaměstnavatele náhradu ve výši prokazatelných nákladů či paušální částku za plyn, elektřinu a vodu. Hodinovou částku, která nepodléhá dani, stanoví ministerstvo práce a sociálních věcí.

Od ledna mají zaměstnavatelé vyplácet lidem pracujícím z domova za každou odpracovanou hodinu 4,50 Kč jako náhradu nákladů. Při běžné pracovní době, tedy 160 hodinách měsíčně, by měl člověk dostat 720 Kč.

Zaměstnavatel ale může dávat i vyšší sumu a zákon připouští také třetí variantu, podle níž by zaměstnanec na zvýšené náklady provozu obydlí nedostal nic.

Na práci na dálku, na kratší úvazek či jiné uspořádání pracovní doby mají nově nárok lidé s dětmi do devíti let či pečující o blízké. Zamítnutí by jim zaměstnavatel musel zdůvodnit.

Podle průzkumu společnosti Alma Career nabízejí možnost práce z domova více než tři čtvrtiny firem a více než polovina těch menších.

Za home office dostanou lidé 720 korun navíc, navrhuje vláda

Ekonomika

Výběr článků

Načítám