Hlavní obsah

Chudák Studentská pečeť. Stupidními slevami dělají řetězce z Čechů hlupáky

Čokoládu Studentská pečeť Orion lze nyní v českých supermarketech pořídit od 45 do 140 korun. Důvodem mohou být nadměrné zásoby zboží nebo marketingové strategie, kterými chtějí řetězce nalákat zákazníky. Často některé strategie působí směšně. Jméno legendární čokolády tak trpí. Podle právníků přitom některá označení jasně porušují zákon.

Foto: Novinky

Studentská pečeť se v různých obchodech prodává s cenovým rozdílem až stokoruny.

Článek

V oddělení cukrovinek v supermarketu Billa v pražských Jinonicích stojí 170gramová čokoláda Studentská pečeť 45 korun. O tři stanice metrem dál, na pražském Smíchově, prodává supermarket Albert stejné balení Studentské pečeti za více než trojnásobek, tedy 140 Kč. Někde uprostřed je nedaleké Tesco, kde lze totožnou čokoládu koupit za 70 korun. Za 140 korun přitom Studentskou pečeť prodávají také Košík nebo Globus.

„Platí, že ceny nejsou nijak regulované a obchodník si je může nastavit dle svého uvážení. Důvody rozdílných cen mohou spočívat v nadměrných zásobách zboží, v koupi zboží od výrobce za výhodnější cenu. Nebo jde o marketingovou strategii, která spočívá v tom, že chce obchodník výraznou slevou nalákat spotřebitele a počítá, že ten pak nakoupí i jiné zboží, které není ve slevě,“ vysvětlila předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů Alena Máčová.

„Na českém trhu je malé množství výrobců a český zákazník je konzervativní. To znamená, že je těžké ho přesvědčit, aby nakupoval jinou značku. To vede k tomu, že obchodníci i výrobci potřebují stále nabízet nějaké slevy. Ale protože značek a produktů je málo, jednu chvíli je produkt X zlevněný u jednoho obchodníka, za chvíli u druhého,“ míní marketingový expert Robert Le Veneur.

Foto: Novinky

Studentská pečeť se v různých obchodech prodává s cenovým rozdílem až stokoruny.

Obchodníkům se strategie střídání vysokých a nízkých cen vyplatí i kvůli marži. „Většinu prodejů sice udělají za sníženou cenu, ale až pětině zákazníků prodají zboží s extrémní marží,“ dodal Le Veneur.

Takto rozdílné ceny jednoho produktu mohou mimo nespokojenost zákazníků poškozovat i jméno výrobce, který s tím ale v podstatě nemůže nic dělat. Veřejně se k cenotvorbě supermarketu vyjadřovat nemůže.

„Nestlé jako výrobce nemůže ze zákona určovat prodejní cenu u řetězců, konečnou cenu můžeme pouze doporučit. Prodejci ale nemají povinnost dodržovat naše doporučené ceny, nastavení konečných cen spadá do jejich prodejních strategií,“ uvedla tisková mluvčí pro Nestlé Česko Tereza Skrbková.

Sleva nebo zdražení?

Ohledně Studentské pečeti Orion ale cena není to jediné, nad čím se zákazník v posledních týdnech mohl pozastavit. Na sociální síti X začaly kolovat fotky cenovky z blíže nespecifikovaného supermarketu Penny. Ta totiž prezentovala čokoládu tak, že je zlevněná o 68 procent. Podle nejnižší ceny za 30 dní byla ale dražší než dříve.

„Označení porušuje zákon. Nejde jen uvést nejnižší cenu za posledních 30 dní. Je potřeba z ní i počítat slevu. Stejný názor na to má inspekce a teď čerstvě i Soudní dvůr Evropské unie. Jde o porušení § 12a zákona o ochraně spotřebitele,“ vysvětlil Ondřej Hanák z advokátní kanceláře eLegal.

Stejný názor má i spotřebitelská organizace dTest.

„V uvedeném případě se vůbec nejedná o slevu, naopak došlo ke zdražení. Přeškrtnutí doporučené ceny výrobce, která není pro výpočet ceny relevantní, a zbarvení cenovky mohou dle našeho názoru vyvolat ve spotřebiteli dojem, že se jedná o zboží ve slevě, ačkoliv ve slevě reálně není. Takové znázorňování cenovek může klamat spotřebitele. Doporučujeme v uvedeném případě podat podnět k České obchodní inspekci,“ potvrdila ředitelka organizace Eduarda Hekšová.

Anketa

Studujete u slevových cedulek v obchodech podrobnosti o vývoji ceny?
Ne, stačí barevná cedulka a údaj o procentu slevy.
6,9 %
Ne, ale asi začnu.
15,1 %
Ano
54,4 %
Nestarám se o slevy, nakupuji podle cen samotných či jiných kritérií.
23,6 %
Celkem hlasovalo 9262 čtenářů.

V jedné z prodejen Penny pak Novinky provedly malý průzkum. Zeptaly se osmi náhodných zákazníků, zda považují akční oranžovou cenovku za slevu. Šest z nich se shodlo na tom, že o slevu jednoznačně jde. Opak byl ale pravdou.

Foto: Novinky

Akční nabídka Penny Marketu začátkem října v Praze.

„Ano, je to sleva. Cena za posledních 30 dní? Tu bych tam nenašla, ani kdybych si vzala brýle,“ uvedla zákaznice Marie Janoušová a potvrdila, že slevy má jednoznačně spojené s procentním vyjádřením a barevnou cenovkou.

Podle Penny Marketu je ale prý vše v pořádku. „Řetězec Penny u prodávaných výrobků v akci uvádí všechny pro spotřebitele potřebné informace. Náš přístup je transparentní a není v rozporu s žádnou evropskou ani tuzemskou normou. Soudní dvůr Evropské unie vydal k této problematice nové rozhodnutí, se kterým se nyní seznamujeme,“ řekl Novinkám mluvčí Penny Marketu Tomáš Kubík.

To, že se supermarkety s pravidlem teprve seznamují, je ale nesmysl. Česká obchodní inspekce se od začátku platnosti novely zákona o ochraně spotřebitele řídí i pokyny Evropské komise. V nich je jasně uvedeno, že sleva musí být počítána z nejnižší ceny za posledních 30 dní. Pokusy o zpochybnění tohoto pravidla vyvrátil nedávno i zmíněný Soudní dvůr EU.

Související témata:

Výběr článků

Načítám