Článek
Zdražení bude dvojího druhu. V prvním kroku se srovnají ceny na dálnici vedoucí na jih do Dalmácie nebo na východ k srbské hranici s vyššími kilometrovými sazbami autostrády ze Záhřebu na Istrii. V letní turistické sezóně pak bude ještě na dálnicích spravovaných státními společnostmi zavedena zvláštní sezónní přirážka deset procent.
Frekventovaný úsek z chorvatské metropole do Splitu, který dnes stojí řidiče osobního vozu 174 kun (632 Kč), tak nově přijde na 183 kun (665 Kč). S letní přirážkou bude projetí jedné z nejčastěji využívaných částí chorvatských dálnic stát 201 kun (730 Kč).
Podmínka Světové banky
Změna ceny by se neměla týkat dálnice A2 od přechodu Macelj na slovinsko-chorvatské hranici do Záhřebu, ve kterém drží stát menšinový podíl a kde neplatí elektronické krabičky pro platbu mýtného ENC. S nimi mají dnes řidiči v turistické sezóně zhruba o pětinu nižší sazby.
Ceny mýtného v Chorvatsku v roce 2016 | ||
---|---|---|
Dálnice | Úsek | Mýtné pro osobní auto |
A1 | Záhřeb - Split | 174 HRK |
A2 | Záhřeb - Macelj | 48 HRK |
A3 | Záhřeb - Lipovac | 122 HRK |
A4 | Záhřeb - Gorican | 42 HRK |
A5 | Záhřeb- Osijek | 116 HRK |
A6 | Záhřeb - Rijeka | 70 HRK |
A7 | Rupa - Rijeka | 8 HRK |
A8 | Rijeka - Pula | 54 HRK |
A9 | Pula - Umag | 43 HRK |
most na Krk | 35 HRK | |
Zdroj: Highwaymaps.eu |
Chystaným zdražením mýtného, pod kterým ještě schází podpis premiéra Andreje Plenkoviče, vláda v Záhřebu vyhoví požadavku Světové banky. Ta tímto krokem podmínila poskytnutí půjčky, kterou Chorvatsko restrukturalizuje dluhy z výstavby dálnic, pohybující se v řádu miliard eur. Minulá chorvatská vláda vedená sociálními demokraty sice uvažovala o tom, že by dluhy vyřešila dlouhodobým pronájmem dálnic, tyto plány ale nakonec vzaly zasvé.