Hlavní obsah

Chaos na Ruzyni: Na co máte nárok při zpoždění zavazadla či letadla

Chaos na pražském letišti v posledních dnech pokazil mnoha Čechům dovolenou. Cestující, kteří se vraceli do Česka, čekají dlouhé hodiny na výdej zavazadel. Směrem do dovolenkových destinací se pak kufry v některých případech do letadel spolu s jejich majiteli vůbec nedostaly. Za poškozené či ztracené zavazadlo se přitom lidé mohou domáhat kompenzací.

Foto: Pavel Jaňurek, Novinky

Problémy s kufry hlásí pražské letiště. Aktuálně jich tam mají značný přebytek.

Článek

Letiště Praha v úterý přiznalo, že zavazadla v některých případech neletí s cestujícími. „Odesíláme zavazadla do konkrétní destinace nejbližším možným letem, aby cestující měli svá zavazadla co nejrychleji u sebe,“ uvedlo. Že zavazadla nestíhá nakládat a vykládat, zdůvodnilo nedostatkem zaměstnanců a velkým provozem na letišti.

Za poškození, ztrátu nebo zpoždění zavazadel je odpovědný letecký dopravce, který vám musí vyplatit náhradu až do přibližné výše 40 tisíc korun. Poškozené zavazadlo reklamujte přímo na letišti, nejpozději však do sedmi dnů.

„O poškození si nechte sepsat protokol, do kterého uvedete i informace týkající se kupní ceny či jak je zavazadlo staré,“ upozornila ředitelka dTestu Eduarda Hekšová.

Kolik lidí nakládá na pražském letišti kufry? Během dne i 80, tvrdí firma

Ekonomika

Za opoždění či ztrátu zavazadla, což je nyní v případě pražského letiště nejprobíranější téma, podle ní zodpovídá také letecký dopravce. Chybí-li vám vaše zavazadlo, je opět vhodné tuto skutečnost ohlásit hned na letišti. „Rovněž máte nárok na proplacení věcí osobní potřeby, které jste si museli nakoupit v destinaci, například zubní kartáček či náhradní oblečení,“ uzavřela ředitelka dTestu.

Josef Trejbal z portálu Letuška.cz upozornil, že poškozené zavazadlo, tedy odřené, výrazně ušpiněné, nebo dokonce děravé, je nutné nahlásit do sedmi dnů od příletu.

„Rozhodně doporučuji reklamovat okamžitě na letišti. Případné pozdější reklamace pak prostřednictvím formulářů na webech leteckých společností. Zde cestující dostane instrukce, co má dodat, aby reklamace byla vyřízena,“ řekl Trejbal Novinkám.

Součástí je nezbytný popis a dokumentace poškození spolu s kontakty a osobními údaji reklamující osoby. Dokonce i v případě zpožděného zavazadla je možné reklamovat jeho poškození do 21 dnů ode dne, kdy vám bylo zavazadlo vráceno.

Letadla nad Evropou nabírají zpoždění. V Praze navíc řeší výpadky systému pasové kontroly

Domácí

Chaotická situace na pražském letišti je podle zástupců pojišťoven primárně záležitostí letiště, respektive dopravců. Letiště samo přiznalo, že nemá dostatek lidí, kteří zavazadla nakládají, a je překvapené, jak velký provoz na letišti se začínající letní sezonou je.

„Cestovní pojištění na zpožděná zavazadla pamatuje, ale jde o cílové destinace v zahraničí, nikoliv při cestě zpět do ČR,“ podotkl mluvčí Generali České pojišťovny Jan Marek.

Anketa

Dorazila vám někdy při cestování letadlem pozdě zavazadla?
Ano
37,1 %
Ne
62,9 %
Celkem hlasovalo 5216 čtenářů.

Pojišťovna nabízí i připojištění zpožděného letu. „V rámci pojištění zpoždění přepravy zavazadel u cestovního pojištění plníme za předpokladu, že jde o zpoždění přepravovaných zavazadel po příletu do cílového místa v zahraničí, a zpoždění musí být delší než šest hodin. Limit je 5000 Kč a pojišťovna proplatí prokazatelně vynaložené náklady na pořízení nezbytně nutných věcí osobní potřeby, například hygienických potřeb, oblečení a podobně,“ dodal Marek.

Kdo za zpožděné zavazadlo zodpovídá

Odpovědný za zpoždění, poškození, či dokonce ztrátu vašeho zavazadla je vždy letecká společnost, která operovala let.

Co musíte udělat pro získání finanční kompenzace

  • přímo na letišti vyplnit Property Irregularity Report, tzv. PIR, což je speciální protokol o nepravidelnosti při přepravě zavazadel,
  • písemně do 21 dní od převzetí zpožděného zavazadla odeslat na adresu leteckého dopravce reklamaci zpožděného zavazadla,
  • pečlivě uschovat všechny účtenky od nezbytných hygienických potřeb a ošacení, které jste si kvůli zpožděnému zavazadlu museli zakoupit.

Bez těchto kroků bude vymáhání odškodnění velmi složité.

Na co mám nárok

Dopravce je povinen:

  • dopravit zavazadlo na adresu, kterou mu uvedete, a to na jeho náklady,
  • proplatit klientovi veškeré zakoupené nezbytně nutné věci, bez kterých se neobejdete, a to na základě doložených účtenek – jde zejména o hygienické potřeby a nezbytné ošacení.

POZOR: za nezbytné náklady se většinou nepovažuje drahá elektronika, šperky nebo třeba značkové oblečení.

Kdy se ze zpožděného zavazadla stává ztracené

Čekat na zpožděné zavazadlo však nelze donekonečna, proto je po 21 dnech zpožděné zavazadlo automaticky považováno za ztracené.

Jediné, co může dopravce zbavit odpovědnosti za škodu způsobenou zpožděným zavazadlem, je nějaká okolnost, kterou přímo dopravce nemohl nijak ovlivnit. Ve většině případu by vám však dopravce měl vzniklé náklady za zpožděné zavazadlo proplatit.

Zdroj: vasenaroky.cz

Zrušený let

Nárok na kompenzaci za zrušený či zpožděný let je podle evropského nařízení pouze u letů z letišť na území Evropské unie, případně letů z letiště mimo Unii na letiště v ní, avšak jen s evropským dopravcem.

V případě, že tedy cestujete například z Česka do Egypta, pak pod danou ochranu spadáte. Pokud ale zpátky letíte s katarskou společností, nelze dále zmíněné nároky uplatnit a bude třeba postupovat podle podmínek konkrétního dopravce.

Hlavním nárokem při zrušení letu je vrácení peněz za letenku za neuskutečněnou cestu nebo za část neuskutečněné cesty.

„Pokud jste byli o zrušení letu informováni méně než 14 dnů před uskutečněním letu, máte rovněž nárok na finanční kompenzaci, jejíž výše se pohybuje v rozmezí 250 až 600 eur na osobu v závislosti na délce letu,“ uvedla ředitelka dTestu Eduarda Hekšová.

Dodala, že právo na finanční odškodnění však nemáte v případě zrušení letu z důvodu vyšší moci, jako jsou například přírodní katastrofy typu zemětřesení, výbuchu sopky, ale také různé stávky.

Kolaps na pražském letišti. Výdej kufrů trvá hodiny, letadla odlétají bez zavazadel

Cestování

Další možností kromě vrácení peněz za letenku je možné přesměrování za srovnatelných podmínek do cílové destinace. V tomto druhém případě však nemáte nárok na vrácení peněz za letenku, stále však můžete požadovat náhrady, pokud jste nebyli o zrušení informováni více než 14 dnů předem. „Vedle zmíněných nároků máte dále nárok na stravu a občerstvení v rozsahu přiměřeném čekací době,“ zdůraznila Hekšová. Pokud byste museli čekat na další let do dalšího dne, máte nárok na ubytování po nezbytnou dobu.

Zpožděný let

Další častou komplikací bývá zpoždění letu. Dostanete-li se do cílové destinace s více než tříhodinovým zpožděním, máte rovněž právo na náhradu škody za stejných podmínek a výše jako při zrušení letu.

Bezplatnou stravu a občerstvení můžete požadovat v rozsahu přiměřené čekací doby v případě zpoždění dvou hodin a více u letů do 1500 km, tří hodin a více u letů v rámci EU delší než 1500 km, tří hodin a více u ostatních letů od 1500 km do 3500 km, čtyř hodin a více u všech ostatních letů.

Protáhne-li se zpoždění tak, že je očekávaný čas odletu alespoň o den později než čas odletu původně oznámený, máte právo na bezplatné ubytování v hotelu, doplnila Hekšová.

Práva cestujících v letecké dopravě

Odbavená zavazadla

Pokud se vaše odbavené zavazadlo ztratilo, bylo poškozeno nebo se zpozdilo, je za to odpovědna letecká společnost a vy máte nárok na náhradu do výše přibližně 1300 eur. Jestliže však ke škodě došlo kvůli skryté závadě zavazadla, na náhradu nárok nemáte.

Příruční zavazadla

V případě poškození příručního zavazadla je za škodu odpovědná letecká společnost, pokud ji způsobila ona.

Cestovní pojištění

V zájmu dostatečného krytí na cestách s drahým zbožím vám doporučujeme sjednat si soukromé pojištění. Pokud o něj nemáte zájem, existuje také možnost za poplatek požádat leteckou společnost, s níž cestujete, o vyšší limit náhrady (nad 1 300 eur). Tuto eventualitu je třeba zařídit předem, nejpozději při odbavení.

Jak podat stížnost

Chcete-li požádat o náhradu za ztracené nebo poškozené zavazadlo, měli byste tak učinit písemně ve lhůtě 7 dnů, nebo v případě, že bylo zavazadlo zpožděno, do 21 dnů ode dne, kdy vám bylo zavazadlo vráceno. Pro podání žádosti neexistuje žádný jednotný formulář.

Zdroj: europa.eu

Pomůže cestovní pojištění

Pomoci může i cestovní pojištění a bezprostředně hlavně asistenční služby. Například pojišťovna Kooperativa má v cestovním pojištění zahrnutou i kompenzaci nezbytných nákladů, které mohou klientovi vzniknout v souvislosti se zpožděním letu nebo zavazadel. A to v případě, že je zpoždění větší než šest hodin.

„Primárně se ale klient musí obrátit na dopravce, který by mu měl zajistit například náhradní ubytování nebo občerstvení,“ řekl Novinkám mluvčí Kooperativy Milan Káňa. „Pokud klientovi vzniknou ještě další náklady nad tento rámec, například za další ubytování, náhradní dopravu, taxi, nákup hygienických potřeb nebo základního oblečení při zpoždění zavazadel, řeší to v rámci cestovního pojištění,“ dodal.

Klienti podle něj mohou využít také asistenční službu Travel Asistent, kde jim operátoři poskytnou informace o jejich letu, případně na co mají při zpoždění nárok.

Neletíte? Část peněz můžete získat zpět při správném pojištění

Finance

Výběr článků

Načítám