Hlavní obsah

Cestující žalují Delta Air Lines. Dopravce jim odmítl vrátit peníze za zrušený let kvůli IT výpadku

Cestující Delta Air Lines hromadně žalují leteckého dopravce za to, že jim odmítl kompenzovat v plné výši ceny letenky za zpožděné nebo zrušené lety způsobené masivním IT výpadkem, který 19. července narušil provoz leteckých společností, bank či nemocnic po celém světě.

Foto: Michael Dwyer, ČTK/AP

Letadlo Delta Air Lines

Článek

Žaloba čtyř nespokojených cestujících byla zveřejněna ve středu u federálního soudu v Atlantě, uvedla agentura Reuters. Cestující v ní Deltu obviňují z porušení smlouvy tím, že neposkytovala automatické vrácení peněz a poskytovala částečné vrácení peněz pouze v případě, že podepsali zřeknutí se práva na vymáhání dalších právních nároků.

V žalobě dále stojí, že Delta měla lidem kompenzovat náklady za nepříjemnosti spojené se změnou rezervace u jiných leteckých společností a hotelů a za to, že byli odděleni od svých zavazadel.

Jeden ze čtyř žalobců John Brennan z Floridy uvedl, že společně s manželkou zmeškali plavbu za 10 tisíc dolarů (231 550 Kč) k jejich svatebnímu výročí, potom,, co uvízli v Atlantě při mezipřistání. Delta jim však nabídla pouze kompenzaci ve výši 219,45 dolaru (5080 Kč).

Aerolinky Delta budou chtít kvůli globálnímu výpadku IT odškodné. Zrušily 6000 letů

Ekonomika

Aerolinky se k žalobě nevyjádřily, pouze uvedly, že cestující, jejichž let byl narušen, mohou požádat o vrácení peněz a požadovat náhradu za vzniklé vedlejší náklady.

„Pasažéři Delty zůstali uvězněni a čekali ve frontách celé dny, aby se dostali do svých destinací. Když naši klienti požadovali vrácení peněz, společnost Delta opět nedokázala dostát svým službám,“ sdělil Reuters v e-mailu Joseph Sauder, právní zástupce žalobců.

Zrušené lety způsobila chybná aktualizace softwaru od společnosti Crowdstrike, která se zabývá kybernetickou bezpečností. Chyba vyřadila více než osm milionů počítačů po celém světě a negativně tak ovlivnila chod mnoha společností, které jsou klienty Microsoftu, na jehož systémech vadná aktualizace proběhla.

Zatímco však u mnoha leteckých dopravců došlo k nápravě hned následující den, tak u Delty byly systémy vyřazené několik dní, což vedlo k více než šesti tisícům zrušeným letům. Dopravce vyčíslil ztráty na 350 až 500 milionů dolarů.

Microsoft, Crowdstrike a Delta se od té doby veřejnými prohlášeními hádají o to, kdo je hlavním viníkem celé situace, a kdo by měl poškozené klienty odškodňovat.

Crowdstrike v neděli odmítl tvrzení Delty, že se dopustil hrubé nedbalosti nebo pochybení a jakákoliv odpovědnost je smluvně omezena jen na částku v jednociferných milionech dolarů.

Microsoft zase americkým aerolinkám v úterý vzkázal, že za týdenní výpadek si mohou samy, protože její systémy běží na zastaralé technologii, kvůli čemuž trvala náprava mnohem déle než u konkurentů, uvedl server americké televizní stanice CNN.

Akcionáři žalují Crowdstrike kvůli globálnímu výpadku IT systémů

Internet a PC

Výběr článků

Načítám