Článek
„Výsledky ČOI potvrzují, že poměr zjištěných porušení povinností vzrostl ve srovnání s rokem 2011 o 10 procent. Proto chci se zástupci profesních asociací podnikatelů v cestovním ruchu dohodnout pravidla, která těmto nešvarům zamezí, a všechny, kdo je nebudou respektovat, přísněji postihovat. K tomu využiji všech pravomocí České obchodní inspekce,“ řekl ústřední ředitel Vladimír Velčovský.
Nejčastějším zjištěním, konkrétně ve 46 případech, bylo porušení povinnosti řádně informovat spotřebitele o reklamacích. Dalšími nešvary, s nimiž se inspektoři setkali, bylo užívání nekalých obchodních praktik, náležitosti reklamačního řízení nebo nedostatečné, případně neúplné informace o zboží a službách.
Nejvyšší pokutu, kterou ČOI ve dvou případech udělila, činila 200 tisíc korun. Jednou trestala 80tisícovou a jednou 50tisícovou pokutou. „Na malá porušení je sankce do pěti tisíc korun,“ doplnila pro Novinky Fléglová.
Nedostatky přetrvávají
„Z celkových výsledků a zejména vysokého procenta zjištění je zřejmé, že nedostatky ve službách cestovních kanceláří a agentur přetrvávají,“ uvedla Fléglová s tím, že kontroly se nevztahovaly jen na klasické kanceláře, ale také na internetové nabídky.
Mluvčí připomněla, že v loňském roce se obrátilo s podáním ohledně protiprávního jednání různých cestovek více než 200 spotřebitelů. Nejčastěji se jednalo o stížnosti na způsob vyřízení reklamace.
„Vzhledem k vysoké míře zjištění a zejména dopadům protiprávního jednání cestovních kanceláří a agentur na spotřebitele budou kontroly v této oblasti pokračovat i v roce 2013,“ dodala Fléglová.
Kontroly v roce 2012 | |||
---|---|---|---|
inspektorát | počet kontrol | zjištěná porušení | porušení v % |
Středočeský a Hl. město Praha | 73 | 39 | 53,4 |
Jihočeský a Vysočina | 19 | 8 | 42,1 |
Plzeňský a Karlovarský | 60 | 20 | 33,3 |
Ústecký a Liberecký | 30 | 12 | 40,0 |
Královéhradecký a Pardubický | 25 | 7 | 28,0 |
Jihomoravský a Zlínský | 39 | 11 | 28,2 |
Moravskoslezský a Olomoucký | 28 | 14 | 50,0 |
celkem | 274 | 111 | 40,5 |
Zdroj: ČOI |