Hlavní obsah

Cestovka má zaplatit odškodné deset tisíc za "ztrátu radosti" z dovolené

Právo, bor

Desítka klientů pražské cestovní kanceláře by měla rozhodnutím Obvodního soudu pro Prahu 1 získat odškodné za zkaženou dovolenou. Cestovka před dvěma roky odvezla skupinu zákazníků na dovolenou do Spojených arabských emirátů. Nesplnila podmínky cestovní smlouvy co se týká kvality ubytování a dalších služeb. Za to by měla každému z klientů vrátit čtvrtinu ceny dovolené, tedy něco přes deset tisíc.

Foto: Petr Blahuš, Právo

Ilustrační foto

Článek

Rozsudek není pravomocný a tudíž nelze jména účastníků občanskoprávního řízení zveřejnit. Zákazníci ani tak nebyli s rozsudkem spokojeni, požadovali navrácení celé částky a odškodné navíc. Proti rozsudku se odvolali a případem se tak bude zabývat městský soud.

Rozsudek obvodního soudu je pozoruhodný tím, že v něm byla – v české soudní praxi zřejmě poprvé – zmíněna „ztráta radosti“ z dovolené. 

V připravovaném občanském zákoníku jsou „ztráta radosti z dovolené“ a „zmařená dovolená“ velmi diskutovanými pojmy. Ministerstvo spravedlnosti jako předkladatel zákoníku trvá na tom, že cestovní kanceláře by měly v případě nedodržení cestovní smlouvy hradit zákazníkům nejen faktické škody, ale kompenzovat jim i morální újmu. Proti tomu protestují nejen cestovky, ale také ministerstva pro místní rozvoj a průmyslu a obchodu.

Cestovkám se plánované zákony nelíbí

Generální ředitel CK Čedok Miroslav Res Právu řekl: „Cestovní kanceláře mají už dnes výjimečnou povinnost, na rozdíl třeba od developerských společností, být pojištěny pro případ úpadku. Pokud by se ustanovení o zmařené dovolené do zákona dostalo, byla by to už zcela otevřená diskriminace podnikání v cestovním ruchu.“

Shodný názor mají představitelé obou asociací cestovních kanceláří, kteří jsou přesvědčeni, že vláda tuto část občanského zákoníku vyškrtne, nebo změní.

České soudy se dosud problematikou složitého hodnocení nemajetkové újmy, na niž si poměrně často stěžují zákazníci cestovních kanceláří, příliš nezabývaly. Výjimkou bylo rozhodnutí Městského soudu v Praze, který přiznal v únoru 2007 odškodné zákazníkům CK Ideal Tour. Jeho závěry pak potvrdil letos v červenci i Ústavní soud.

Šéf resortu spravedlnosti ministr Jiří Pospíšil míní, že i kdyby se v chystaném občanském zákoníku formulace o zmařené dovolené neobjevila, dříve nebo později se tam dostane, neboť to je v souladu s evropským právem.

Prohřešky by se sčítaly

Situaci, která by mohla nastat, kdyby se navrhované ustanovení do občanského zákoníku dostalo, vyšla vstříc Evropská cestovní pojišťovna (ECP). Ta ve spolupráci s CK Fischer zkouší nový pojistný produkt, tzv. pojištění profesní odpovědnosti. Spočívá v tom, že jednotlivá porušení cestovní smlouvy jsou pevně ohodnocena procenty z ceny zájezdu, která cestovka zákazníkovi vrátí.

Pokud by nasčítané prohřešky přesáhly padesát procent ceny zájezdu, nastává povinnost platit za ztrátu radosti z dovolené. Denní částka kompenzace se může pohybovat mezi jedním a dvěma tisíci korun za den.

„Není to něco, co bychom sami vymýšleli, ale upravili jsme na naše podmínky pravidla, která už léta fungují v řadě evropských zemí,“ řekl Právu ředitel individuálního pojištění ECP Ondřej Rušikvas.

Výběr článků

Načítám