Hlavní obsah

Čeští senioři jsou na tom lépe. Už i cestují

Právo, Stáňa Seďová

Dlouhá léta Češi smutně pokukovali po německých či britských seniorech, kteří s nimi sdíleli hotely, pláže či exotické výlety. „To ti naši důchodci nemají ani na Šumavu,“ říkalo se. Teď se to změnilo. Dnes dokonce utratí penzista za dovolenou víc než průměrný český turista.

Foto: Profimedia.cz

Český senior utratí za dovolenou dokonce víc než průměrný český turista.

Článek

„V podmínkách českého trhu představuje podle Eurostatu podíl turistů nad 65 let 24 procent na všech přenocování. To je nejvyšší číslo po Francii a Kypru,“ informovala Právo Tereza Picková, výkonná ředitelka Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (ACČKA).

Kromě toho, že téměř jedna čtvrtina prodaných zájezdů směřuje k českým seniorům, jsou za ně ochotni zaplatit dokonce víc než běžný klient. „Český turista utratí za zahraniční dovolenou u cestovní kanceláře v průměru 13 700 korun. Senior za nákup zahraniční dovolené utratí až o 2500 korun víc než průměrný turista,“ dodala výkonná ředitelka ACČKA.

Při nákupu tedy čeští důchodci nešetří a zaplatí za dovolenou v průměru víc než 16 tisíc korun, ale výdaje na místě, to už je o něčem jiném. „U cestovní kanceláře si senioři kupují kompletní zájezd včetně ubytování v kvalitnějších hotelích – většinou čtyřhvězdičkových – dopravy, stravy, služeb delegáta a transferu z letiště do hotelu a zpět.

Nejsou ochotni moc utrácet

V dovolenkové destinaci už ale podle Eurostatu nejsou ochotni ve větší míře utrácet a výdaje českých seniorů v místě pobytu v průměru představují částku v hodnotě 13,7 eura (370 Kč) na osobu za den.

„To ani nelze srovnávat například s útratami turistů z Lucemburska, kteří dají denně i 120 eur, nebo Rakušany. Ti na dovolené vydají každý den z peněženky průměrně 107 eur,“ uvedla ředitelka asociace.

Pro mnoho klientů v důchodu není ani problém vyrazit na dovolenou mimo hlavní sezónu

V dnešní době, kdy se u nás proměnil charakter i finanční situace lidí nad 65 let věku, se právě oni stali pro cestovní kanceláře téměř tou nejdůležitější klientelou. Mladí cestovatelé i rodiny si totiž už často při dovolené poradí bez cestovní kanceláře. ­Umějí jazyky, vše si zařídí pomocí internetu, jezdí na nová místa.

„Proti tomu se až 40 procent seniorů vrací do své oblíbené cestovní kanceláře a jsou tak jejími věrnými klienty,“ popsala další výhody nejstarších zákaz­níků Picková z ACČKA. „Pro mnoho klientů v důchodu není ani problém vyrazit na dovolenou mimo hlavní sezónu,“ dodala Picková.

Impuls přišel z EU

„Zájem o zájezdy k moři mezi seniory v poslední době určitě roste. Je to dané hlavně tím, že starších lidí obecně přibývá a stále víc je také seniorů, kteří tráví dobu v penzi aktivně. Pro seniory přímo vybíráme hotely, které vyhovují jejich požadavkům. Důležitým kritériem je také cena,“ potvrdil chování seniorské klientely mluvčí CK Fischer Jan Bezděk.

„V rámci zájezdu seniorům vždy poskytujeme půldenní výlet zdarma. Specifikem této skupiny našich klientů je i to, že většinou na dovolenou vyrážejí mimo hlavní sezónu, kdy v přímořských destinacích není takové horko a je tam větší klid,“ dodal Bezděk.

Změnu orientace cestovních kanceláří nastartovala před několika lety původně Evropská unie. Z různých evropských dotací a fondů se finanční podpora ­seniorského cestování v dalších letech přelila na místní ­vlády. „V tuto chvíli končí finanční odměny či podpory i na úrovni místních vlád. Stále platí pro seniory výhodnější nabídky, balíčky a akce, ale v současnosti už je jasné, jak významnými klienty na trhu cestovního ruchu jsou,“ dodala ředitelka asociace.

Výběr článků

Načítám