Článek
Zatímco v roce 2000 podíl našich seniorů mezi českými cestovateli do zahraničí činil osm procent, loni se vyšplhal na dvanáct procent - zahraniční zájezd si koupilo zhruba 480 tisíc lidí v postproduktivním věku.
A protože podle statistiků je ve více než desetimiliónovém Česku zhruba 1,42 miliónu důchodců, vycestoval loni do zahraničí prakticky každý třetí z nich.
Jestliže Češi v roce 2006 za zájezdy utratili celkem přes 30 miliard korun, na důchodce z toho připadlo 3,6 miliardy korun. Navíc důchodců v Česku stále přibývá.
Podíl seniorů v řadách cestovatelů ve světě sice dosahuje 15-16 procent, počty jejich českých kolegů však znatelně rostou. "Důvod je prostý: je to dostupné. Cenové rozdíly mezi zájezdem po Česku a zájezdem do zahraničí se stírají. Navíc naši senioři pamatují dřívější odborové rekreace u moře, cítí určitou nostalgii a chtějí si ten zážitek zopakovat," vysvětlil Právu expert na cestovní ruch ze společnosti Mag Consulting Jaromír Beránek.
Zájezdy pro seniory
Rozmachu seniorské turistiky si všimly i tuzemské cestovní kanceláře, které se na tuto klientelu stále více zaměřují. "Vybíráme vhodné zájezdy pro seniory a ty následně označujeme v naší nabídce," řekl ČTK marketingový ředitel Čedoku Tomáš Brejcha. Většina cestovních kanceláří již má pro důchodce připravenou speciální nabídku a poskytuje jim až 50procentní slevy.
Slev může využít i osoba, která seniora doprovází. Senioři cestují především s velkými zavedenými cestovkami. "Je to logické: senior je velmi opatrný turista, neriskuje, jede s jistotou," řekl Jaromír Beránek. Starší turista si podle něj vybírá především pobytové zájezdy mimo sezónu, tedy duben, květen a počátek června a potom říjen a listopad - měsíce, kdy pláže nejsou přeplněny davy lidí a rekreanty nesouží úmorné vedro.
Žádné divoké mejdany
Seniorskou klientelu si cestovky velmi pochvalují. Vzhledem ke své časové nezávislosti totiž nepožadují konkrétní termín dovolené, ale dokážou se přizpůsobit a například vzít termín, který si turisté v produktivním věku musejí dlouho dopředu zamlouvat. Jak navíc upozornil Jaromír Beránek, v drtivé většině jde o zcela bezproblémové turisty: chovají se totiž slušně, neničí hotelové pokoje, nezpíjejí se do "němoty" a u švédských stolů nejsou takovými jedlíky jako mladší generace.