Článek
O odškodnění kvůli tomu, že do jejich automobilů byl instalován podvodný software obcházející homologační měření emisí, žádalo koncern VW a Škodu Auto přes 7000 majitelů aut v Česku. Podle serveru požadovali přes 1,5 miliardy korun. Podle dřívějších vyjádření automobilek jsou auta v pořádku a nepředstavují pro své majitele žádné nebezpečí.
Podle Seznam Zpráv se soud nezabýval podstatou žaloby a soudkyně Kateřina Zavadilová zpochybnila způsob, jakým se řidiči odškodnění domáhali. Jde o první rozhodnutí v této kauze, dá se očekávat, že se majitelé vozů odvolají.
Vlastníky aut sdružovala speciálně založená firma Safe Diesel, se kterou majitelé podepsali smlouvy. Firma zajistila právní servis a podala jednu velkou žalobu, která zahrnovala nároky všech majitelů. Takovou žalobu ale soudkyně odmítla s tím, že ji české zákony neznají. „Právní řád to neumožňuje,“ cituje server soudkyni.
Majitelé žádali odškodné 6200 korun za každé auto jako majetkovou újmu, což je třeba pokles hodnoty auta. Dalších 213 000 korun chtěli za nemajetkovou újmu za to, že řidiči byli oklamáni.
Emisní aféra automobilky Volkswagen, pro kterou se vžil název dieselgate, vypukla v září 2015. Americká agentura pro životní prostředí odhalila, že německý koncern, pod který spadají značky VW, Audi, Seat a Škoda, montoval do dieselových motorů s označením EA 189 TDI podvodný software. Ten dokázal falšovat výsledky emisních testů na ekologicky velmi přívětivé hodnoty. Od roku 2008, kdy začal koncern tyto vozy nabízet na trh, jich prodal 11 milionů, z toho půl milionu v USA. Podle dřívějších informací bylo v Česku prodáno 160 000 aut s podvodným softwarem. |
Server připomíná, že celosvětově se Volkswagen k falšování laboratorních emisních testů přiznal. V některých zemích, například v Británii či USA, se řidiči odškodného domohli.