Článek
Dvě dívky využily zastávky řidičů na hranici, aby jim daly leták Desatero správného truckera. V šesti jazycích uvádí pět jevů, které motoristům nejvíce vadí a pět, které naopak ocení. K letáku dostali samolepku s vyobrazením jezevčíka, coby symbolu kamionu s odkazem na web www.jedemevtomspolu.cz s programem kampaně sdružení.
"Chceme upozornit na dva okruhy problémů. Prvním je soužití řidičů osobních a nákladních aut na cestách a Česmad se do něj zapojil jako signatář evropské bezpečnostní charty," řekl Právu mluvčí Česmadu Martin Felix.
Byť je, zejména na dálnicích, koexistence aut odlišných váhových kategorií mnohdy problémová, zastínily problém předjíždění kamionů podstatně aktuálnější starosti.
V pátek zkrácená pracovní doba
Dominuje mezi nimi páteční zákaz jízd kamionů od sedmnácti do jednadvaceti hodinou. "Zákon za porušení stanoví sankci 2 500 až 5 000 korun a dva body k tomu. V případě dvou a více přestupků ukládá šest měsíců zákazu řízení. To vše v situaci, kdy chybí parkoviště," řekl Felix.
Řidiči si mohou vybrat mezi dvěma přestupky. Zastaví, kde nesmí, a ohrozí bezpečnost dopravy, nebo pojede dál a bude riskovat pokutu, případně ztrátu řidičského průkazu a práce. "Pokud řidič opravdu nemá kde zaparkovat, doporučujeme neplatit pokutu. Pro správní řízení dodáme důkazy, že parkoviště nepostačují. Věřím, že správní orgán bude mít víc pochopení," řekl Felix.
Policisté leckdy pochopení nemají
Podle prvních zkušeností jsou policisté, kteří situaci posuzují citlivě, řidiči ale uvádí i případy nekompromisního postihu bez ohledu na přeplnění parkovišť. Pokud nebude zákon novelizován, povede k nárůstu počtu kamionů. Dopravci budou muset kompenzovat stav, kdy jim auta postávají na parkovištích.
"A to ani nemluvím o představě Strany zelených, která chtěla zakázat jízdu kamionů od patnácti hodin v pátek až do neděle. Pak by se počet kamionů zvedl o dvacet procent, zhroutilo by se zásobování a systém dodávek do výroby just in time. Za čtyři a půl dne by se muselo odvézt tolik zboží, jako jinde ve světě za sedm dní. Omezení, které nemá ve světě obdoby, by znamenalo kolaps dopravy," dodal mluvčí.
Na Slovensku jsou parkoviště plná
Nový zákon komplikuje i provoz na hranici v Lanžhotě. Slovenským úřadům je náš zákon lhostejný, situaci řeší, až je parkoviště v Lanžhotě zcela plné. Když se kolona kamionů dostane k jejich pracovišti, zastavují kamiony na odstavné ploše poblíž města Kúty. Po zaplnění ale už problém nemají jak řešit.
"Pak za tichého souhlasu policistů, kteří to oficiálně nesmí povolit, odjede pár kamionů na parkoviště u Ladné," komentoval praxi jeden z řidičů.