Článek
Státní dopravce loni přepravil 179 milionů cestujících, nejvíce za deset let. Výnosy v osobní dopravě se loni zvýšily o 1,4 miliardy. Tržby za jízdné byly 8,9 miliardy korun, ČD současně dostaly od krajů na provoz ztrátových tratí dotaci 14,3 miliardy korun.
I přes zvýšení počtu cestujících se ale nepodařilo podniku dostat osobní dopravu do kladných čísel. Mezi hlavní důvody podle drah patří nedostatečné financování regionální dopravy v některých krajích, rostoucí výdaje za elektřinu a také zvýšené náklady na náhradní autobusy kvůli častým výlukám.
„Ceny za autobusy strmě rostou, a i když nám větší část SŽDC kompenzuje, loni nám 144 milionů spadlo jako náklad do hospodaření osobní dopravy,“ řekl náměstek ředitele ČD pro ekonomiku a obchod Radek Dvořák.
Stejně jako v předešlých letech naopak vykázala největší zisk nákladní doprava reprezentovaná dceřinou společností ČD Cargo. Ta loni přepravila 68,4 milionu tun zboží, meziročně o 2,3 milionu tun více.
Zisk RegioJet stoupl na 102 milionů
Výsledky hospodaření v pondělí oznámil i soukromý dopravce RegioJet ze skupiny Student Agency podnikatele Radima Jančury. Zisk před zdaněním loni stoupl na rekordních 101,98 milionů korun a tržby vzrostly na 1,1 miliardy korun. Žluté vlaky RegioJet loni na svých linkách přepravily 9,7 milionů cestujících, což je meziročně nárůst skoro o třetinu.
„Železniční doprava je vysoce perspektivním oborem našeho podnikání. Naše nedotované vlaky jsou ziskové na všech linkách, kde jezdíme, a v pozitivním trendu dalšího růstu a příznivých ekonomických výsledků pokračujeme také v prvním čtvrtletí letošního roku,“ uvedl Jančura.
Další soukromý dopravce Leo Express již začátkem roku oznámil, že loni vydělal před zdaněním 90 milionů korun a přepravil 1,8 milionu pasažérů. Tržby Leo Express více než zdvojnásobil na 800 milionů korun.