Článek
Telecom byl jedinou společností, která se do tendru přihlásila. "Domnívám se, že jsme v České republice jedinou společností, která je schopna uvedenou službu zajistit tak, aby byla splněna všechna náročná kritéria stanovená zákonnými předpisy a regulátorem trhu," uvedl mluvčí Českého Telecomu Martin Žabka.
Hlavním kritériem byla pro ČTÚ odhadovaná výše nákladů na provoz služby v dalších šesti letech. Z té potom úřad vypočte, kolik bude na službu operátorovi doplácet.
Český Telecom bude muset provozovat alespoň jednu budku v obci do 999 obyvatel, v obci do 5000 obyvatel jednu budku na každých 1200 obyvatel a v obci mezi 5000 a 49 999 obyvateli jednu budku na každých 2000 obyvatel.
Provozovat telefonní budky je ztrátové
Český Telecom v současné době provozuje přibližně 26 000 telefonních budek. Jejich provoz je v posledních letech ztrátový. Provoz v minulých letech klesal až o třetinu ročně a Telecom uváděl roční ztrátu v řádech stovek miliónů korun. Hlavním důvodem poklesu zájmu o automaty je rozmach mobilních telefonů. Z budek jde poslat i SMS (textová či hlasová) na mobil či na pevnou linku nebo i krátká emailová zpráva.
Denně zákazníci Českého Telecomu odešlou z automatů přibližně 9000 zpráv, ale většina lidí dává přednost svým mobilním telefonům či využívá internet.