Hlavní obsah

Český šofér v Německu vysoudil čtvrt miliónu, teď už ve firmě nedělá

Právo, Jan Holý

Řidič kamiónu, kterému německý soud přiřkl za jízdy v Německu doplatek mzdy, za českou spediční firmu už nejezdí. Přes čtvrt miliónu korun mu musela vyplatit na základě rozhodnutí soudu německá státní pošta Deutsche Post, pro kterou česká firma vozila zásilky.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Dávno před konečným soudním verdiktem, po roztržce s vedením české firmy, které jej 11 měsíců nechalo doma „vyhladovět“ na základní mzdě, loni v říjnu od firmy odešel.

Šofér kamiónu Jiří Gabrhel ze Strmilova na Jindřichohradecku jezdil do Německa pro rakouskou firmu s pobočkou v ČR. Tam ho v polovině roku 2015 zastavila policejní hlídka. Kromě běžné kontroly dostal i leták o tom, že pokud jezdí v Německu, má nárok na místní mzdu. V letáku bylo i číslo, na koho se v případě potřeby obrátit.

„S tím jsem jezdil asi rok a rozmýšlel jsem si to,“ vypráví Gabrhel. „Pak jsem se teprve rozhodl a zavolal do Německa na číslo z letáku. Paní Stanislava Rupp z poradenské služby pro zaměstnance ze střední a východní Evropy, mi potvrdila, že na peníze podle německých zákonů skutečně nárok mám, i když mi je můj zaměstnavatel nechce přiznat. Současně po mně chtěla doložit řadu údajů. Například kdy jsem začal pracovat, kdy jsem zastavil a začal skládat nebo nakládat, kdy jsem měl pauzu. Tak jsem je začal ve svém diáři evidovat,“ vysvětlil.

Minimální mzda je v Německu čtyřikrát vyšší

„Současně po mně chtěli i údaje z tachografu. Například jsem musel zastavit po přejetí hranice a ukončit výkon práce v Česku. Pak zahájit novou činnost, aby přesně věděli, v kolik hodin jsem začal pracovat v Německu. Data jsem střádal zhruba půl roku. Pak mi doporučili, abych to hned podal, protože čím víc peněz po nich budu požadovat, tím větší budou problémy. A byla to pravda, táhlo se to potom asi rok a půl a nakonec mi německý soud přiřkl doplatek přes čtvrt miliónu korun,“ uvedl.

Minimální mzda v Německu je po přepočtu na koruny zhruba čtyřikrát vyšší, než je minimální hodinová mzda v Česku. Ta se od letošního ledna zvýšila na 73,20 koruny. Šoféři v Německu přitom mají nárok na mzdu, nejen když řídí, ale i když nakládají, vykládají nebo dodržují bezpečnostní přestávku.

Gabrhel vysvětluje i to, proč jej nakonec vyplatila Deutsche Post, a ne jeho zaměstnavatel. V německém zákoníku práce je dodatek: pokud nechce zaměstnavatel doplatit německou minimální mzdu, přejde povinnost na příjemce zásilky v Německu.

S kamiónem jezdí dál i do zahraničí, ale pro jinou firmu. O doplatcích za jízdy v cizině ale už neuvažuje.

Související články

Dopravci se bojí krachu kvůli mzdám v cizině

Českým dopravcům hrozí v Německu a Francii pokuty, pokud nevyplácejí řidičům mzdu srovnatelnou s jejich německými a francouzskými kolegy. Řada českých dopravců...

Výběr článků

Načítám