Článek
„Navrhovali jsme zrušení pokut, ale jako přijatelný kompromis se jeví zavedení pětiletého průměrného referenčního rámce na roky 2025 až 2029 pro 15procentní snížení emisí,“ uvedl Kupka. Tento návrh by podle něj umožnil výrobcům prokazovat shodu na víceleté bázi, nikoli ročně. Zároveň neomezuje stávající cíl snížení emisí CO2 a nesnižuje celkový počet elektromobilů uvedených na trh EU v následujících letech.
Vysoké sankce za neplnění emisních cílů stanovené pro letošní rok ohrožují podle premiéra Petra Fialy (ODS) konkurenceschopnost a životaschopnost evropského i českého automobilového průmyslu.
Fiala připomněl, že v Česku automobilový průmysl vytváří více než devět procent HDP a zaměstnává téměř půl milionu lidí. Jde často o místa spojená s vysokou přidanou hodnotou.
Česko s Itálií spustily v EU inciativu proti drastickým pokutám za emise

„Kvůli špatně nastavené evropské regulaci a rostoucí konkurenci ze zahraničí je tento sektor v problémech a ohrožení. Již nyní je evidentní, že kvůli nízkému zájmu zákazníků automobilky letos nedokážou splnit předepsaný počet elektroaut a za to jim hrozí vysoké pokuty,“ prohlásil.
Jen koncern Volkswagen tyto pokuty podle něj pro letošek odhadl na téměř čtyřicet miliard korun.
„Chceme zásadně větší volnost v plnění emisních cílů, aby evropské dotace šly jenom do budování infrastruktury a podpory inovací a aby zástupci českých automobilek byli zapojeni do jednání o budoucnosti a také aby se přehodnotilo zrušení spalovacích motorů po roce 2035,“ doplnil premiér.
Evropská komise proto musí podle premiéra přehodnotit svoje nereálné požadavky, které mohou znamenat horší dostupnost evropských vozidel a ohrožují pracovní místa v autoprůmyslu.
Pro letošek platí limit pro průměrné emise CO2 u vyráběných aut v jednotlivých automobilkách na úrovni 93,6 gramu na kilometr, což je o 19 procent méně než loni. Pokuta je pak 95 eur (zhruba 2380 Kč) za každý gram nad limit za každé vozidlo.
Úpravu emisních pokut podle Fialy podporuje i Itálie, Rumunsko, Bulharsko, Polsko, Slovensko a Rakousko. „A snažíme se, aby se k nám naplno připojily i Německo, Francie a další státy,“ dodal.
Kupka odmítl i další regulace a dotace.
„Objevuje se nápad na kvóty pro firmy na elektrická vozidla a tomu říkáme jasné ne. Dotace zase na příkladu Německa ukazují, že uměle držely ceny elektrických vozů vysoko a deformovaly trh. Navíc mnohem víc než evropským automobilkám pomáhaly Tesle a elektromobilům vyrobeným mimo Evropu,“ prohlásil ministr.
Automobilky se bouří, kvůli pokutám za emise hrozí příští rok zdražení aut o desítky tisíc

Se změnami počítá i Renault
Evropská komise teď vede jednání s firmami z oboru a 5. března představí Akční plán pro automobilový průmysl. Ředitel strategie francouzské automobilky Renault Josep Maria Recasens je podle agentury Reuters stoprocentně přesvědčen, že dojde ke změnám, které automobilkám poskytnou více prostoru pro splnění emisních pravidel.
„Nejde o to vzdát se nebo odložit cíle,“ řekl Recasens na akci pořádané španělskou asociací automobilového průmyslu v Madridu. „Jde o to, jak dosáhnout těchto cílů flexibilně. Jinak, jaká je alternativa? Platit pokuty nebo zavřít továrny?“ prohlásil.
Automobilky před hrozícími miliardovými pokutami varují už měsíce.
Několik výrobců již oznámilo záměr spojit své flotily s výrobci elektromobilů, což by jim mohlo pomoci regulace splnit. Tesla má podle Reuters v úmyslu vytvořit alianci s automobilkami jako Toyota, Ford a Stellantis, zatímco Mercedes-Benz plánuje spolupráci s Volvo Car a Polestar.
Dvě evropské skupiny E-Mobility Europe a ChargeUp Europe zaměřené na elektrickou dopravu naopak podle Reuters žádají, aby Komise pomalejší zavádění emisních cílů neakceptovala.
Posunutí limitů CO2 pro rok 2025 by podle nich Evropu ještě více zpozdila za Čínou a měla by negativní dopad na investice EU do nabíjecí infrastruktury, vývoje baterií a výroby.
Německý kancléř žádá snížení pokut automobilkám při nesplnění emisních cílů
