Článek
Pro řidiče mohou znamenat úsporu několika stovek korun, ale také řadu rizik. Od bezpečnostních, když nekvalitní díl zaviní dopravní nehodu, po finanční. Pojišťovny totiž nemusejí v případě havárie vyplatit řidiči pojistku, pokud zjistí, že použil neschválené díly a výrobce vozu může totéž považovat za porušení záručních podmínek.
„Technická závada, která měla přímou souvislost s příčinou nehody, byla letos do konce září zjištěna u 365 havárií,“ uvedl v pátek ředitel dopravní policie Leoš Tržil. Použití neschválených prvků na vozidle je podle policie jednou z příčin těchto nehod.
Nekvalitní materiály lze koupit všude
Podle Tomáše Jursy, ředitele firmy, která dodává náhradní díly například mladoboleslavské Škodovce, lze neschválené součástky koupit prakticky všude, nejen na internetu, ale i v prodejnách náhradních dílů, neautorizovaných i autorizovaných servisech.
„Asijští výrobci k nám dovážejí kopie stejných tvarů, jako mají originální díly. Jiný je ale materiál, výkon i životnost takových součástek,“ uvedl Jursa.
Dovozci odhadují, že z 350 tisíc kol prodaných ročně v Česku, tvoří levná asijská produkce až dvanáct procent. Při pevnostních zkouškách mají tato kola ani ne třetinovou výdrž oproti značkovým a vykazují i další závady. Kvůli nekvalitním svarům uniká z pneumatik vzduch, kola nadměrně házejí nebo z nich vypadávají šrouby. Pro laika je bohužel nekvalitní výrobek prakticky nerozeznatelný od originálů.
Dopravní policie by ráda získala zpět pravomoc zabavovat řidičům technicky nezpůsobilých aut osvědčení o registraci. Policisté mohli technické průkazy řidičům zabavovat do roku 2001, kdy vstoupil v platnost zákon o podmínkách provozu na pozemních komunikacích.
K opravě přinutí odebrání průkazu
Dnes mohou vozidlo odstavit z provozu v případě, že bezprostředně ohrožuje bezpečnost, životní prostředí nebo má přeražený VIN kód.
„Odtahovka řidiči dopraví vozidlo domů, a protože mu průkaz zůstává, kdo mu zabrání, aby druhý den vyjel znovu?“ tázal se ředitel Tržil.