Článek
Vypůjčené peníze SŽDC použije na modernizaci dvou tratí, a to Velim-Poříčany a Dětmarovice-Petrovice u Karviné-státní hranice s Polskem. Celkové náklady na obě trati by podle SŽDC měly být dvojnásobné, než předpokládá uzavřená smlouva, další část peněz tak bude poskytnuta ze státních zdrojů a miliardový příspěvek z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF).
"Modernizované tratě bude využívat až 20 milionů pasažérů ročně. Významně by se měl zlepšit nejen komfort cestujících, ale i dochvilnost vlaků," uvedl viceprezident EIB Vazil Hudák.
Modernizují nástupiště i mosty
Přestavba by podle SŽDC měla zajistit zvýšení bezpečnosti a plynulosti dopravy a zároveň snížit emise a hluk. Zmodernizovány budou také některá nástupiště, zabezpečovací zařízení, trakční vedení a mosty.
"Podmínky smlouvy umožňují pružně využívat úvěrové prostředky v návaznosti na realizované uznatelné výdaje projektu a vybírat mezi fixní nebo variabilní sazbou ve splatnostech až do 20 let podle podmínek na finančním trhu," uvedl ředitel odboru ministerstva financí pro řízení státního dluhu a finančního majetku Petr Pavelek.
Správa železnic se při sjednávání celkového úvěru na 11,5 miliardy korun zavázala k modernizaci osmi úseků na dvou železničních koridorech. Přestavba také čeká úseky mezi Prahou a Brnem a také mezi Přerovem a Ostravou až ke státní hranici s Polskem. Celkové náklady na oba úseky by měly činit přibližně 24 miliard korun.
Evropská investiční banka je institucí Evropské unie, která se specializuje na poskytování dlouhodobých úvěrů. Jejími akcionáři jsou členské státy EU. Banka poskytuje peníze na životaschopné projekty a přispívá tím k dosažení politických cílů EU. EIB loni podpořila projekty v ČR v celkové hodnotě 708 milionů eur (18,2 miliardy Kč), předloni dosáhl objem financování 1,16 miliardy eur (cca 30 miliard Kč).