Hlavní obsah

Česko si půjčí rekordních 24 miliard na modernizaci železnice

Ještě nikdy si Česko u Evropské investiční banky nevzalo tak vysoký úvěr. Za 24 miliard korun, které banka poskytne, bude do roku 2027 modernizovat české železnice. Ministerstvo financí podepsalo s bankou smlouvu, peníze půjdou na čtyři desítky projektů.

Foto: Milan Vojtek, Právo

Ilustrační foto

Článek

„Financování z více zdrojů představuje správnou volbu,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Dodal, že díky úvěru z Evropské investiční banky může Česko čerpat další peníze, třeba podporu z Evropské unie. „Prostředky využijeme například na modernizaci pražského Masarykova nádraží nebo důležité tratě v blízkosti hlavního města, mezi Karlštejnem a Berounem,“ řekl.

Další česko-německé memorandum o železnici. Na rychlovlaky se ale čeká desetiletí

Ekonomika

Do železnice půjdou peníze prostřednictvím Správy železnic. Zvýšit by měly bezpečnost přejezdů či kybernetickou bezpečnost společnosti. Zaplatí také stavební úpravy nádraží a drážních budov. Modernizace podle banky zvýší jak maximální rychlost, tak i kapacitu na úsecích Transevropské dopravní sítě, což povede k lepšímu dopravnímu spojení mezi regiony Evropské unie.

Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) považuje úvěr za nejefektivnější způsob získání peněz vzhledem k současnému schodku státního rozpočtu. „Prostřednictvím výhodného úvěru od Evropské investiční banky s nižší úrokovou sazbou můžeme financovat dlouhodobé investice strategického významu, zatímco peníze ze státního rozpočtu budeme moci využít na jiné priority,“ prohlásil Stanjura.

Viceprezident banky Kris Peeters očekává, že zvýšení kvality drážních služeb pomůže přechodu ze silniční na železniční dopravu, což sníží negativní dopady na životní prostředí.

Na rozvoj železniční sítě se soustředí řada evropských států. O propojení svých rychlodrah uvažují například Francie a Itálie.

RegioJet posílil spoje na Slovensko, chystá vlaky do Berlína

Ekonomika

Výběr článků

Načítám