Článek
Úvěr od EIB zajistí financování Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), který k plnému pokrytí výdajů letos potřebuje získat půjčku asi 30,7 miliardy korun. Kupka řekl, že peníze od EIB jsou nejvýhodnější cesta k zajištění financování EIB. „Ročně ušetříme více než sto milionů korun proti obvyklému čerpání peněz prostřednictvím státních dluhopisů,“ řekl.
Kupka předpokládá, že peníze od EIB poslouží zejména pro rozvoj české železniční infrastruktury. Jako příklad uvedl rekonstrukci železničního uzlu v Pardubicích nebo zdvojkolejnění Branického mostu v Praze.
Investice za pět bilionů korun
SFDI letos počítá ve schváleném rozpočtu s výdaji 150,9 miliardy korun, což je nejvíc od jeho založení v roce 2001. Vládní podklad k návrhu letošního rozpočtu státního fondu uváděl, že by měl fond chybějící peníze získat buď úvěrem od Evropské investiční banky, nebo případně z vlastních vydaných dluhopisů, k čemuž by ale byla nutná změna zákona.
Kupka nedávno řekl, že stát bude na investice do rozvoje dopravní infrastruktury, na opravy a údržbu potřebovat v letech 2024 až 2050 celkem 5,1 bilionu korun. Právě úvěry od Evropské investiční banky budou jedním ze způsobů financování, vedle peněz ze státního rozpočtu, evropských fondů. Počítá se také s financováním staveb pomocí PPP projektů, tedy spoluprací soukromého a veřejného sektoru.