Článek
„Chceme zabránit dvěma věcem. Jednak tomu, aby příští rok musely evropské automobilky platit poměrně vysoké sankce za to, že neplní limity produkce CO2 u flotily nově vyráběných automobilů. A také přistoupit k přehodnocení zákazu spalovacích motorů po roce 2035 už v příštím roce,“ uvedl Kupka.
Automobilky podle něj požadované limity nedokážou plnit, protože došlo k nečekanému poklesu zájmu o elektromobily. Zatímco se odhadoval růst prodejů elektromobilů o 20 procent, dostavil se naopak pokles o osm procent, což je tedy rozdíl 28 procentních bodů.
Prodej Škody v západní Evropě roste, v Asii klesá ke dnu
Vysoké pokuty by automobilky poškodily, protože by tak měly ještě méně peněz na potřebný výzkum a vývoj.
„V pátek se premiér Fiala domluvil s italskou premiérkou Giorgiou Meloniovou na společném postupu,“ dodal Kupka. Podle něj vyzvou ke zmíněným změnám okolní země EU na neformální radě v Maďarsku. Ministr dopravy doplnil, že konkrétně odklad pokut podporuje dokonce i německý ministr hospodářství Robert Habeck.
Česko také již před 14 dny obeslalo země Evropské unie s podobnou výzvou dopisem.
Oponent Kupky v televizní debatě, šéf poslanců hnutí ANO Patrik Nacher, obecně tuto snahu podpořil. „Tady došlo k chybám už za našeho minulého předsednictví EU, kdy utekl zajíc, a teď se všichni snažíme toho zajíce nahánět. Já se k tomu honu také připojuji, ale obávám se, že ta dohoda bude za cenu kompromisů, pokud se vůbec povede,“ dodal Nacher.