Článek
„Automobilový sektor je hlavním odvětvím českého průmyslu. Pokud jej nereálné evropské regulace zasáhnou, doplatí na to celá ekonomika. S tím nemůžeme souhlasit, proto jsme spustili iniciativu, která má tyto regulace omezit,“ sdělil Novinkám premiér Fiala.
Komise po automobilkách žádá pro letošek snížení emisí z aktuálních průměrných 115 na 94 gramů oxidu uhličitého na ujetý kilometr, jinak jim hrozí pokuta až 95 eur (2397 Kč) za každý gram překročení limitu u každého prodaného vozu.
Má také růst podíl prodaných elektromobilů, a to na 24 procent z celkových prodejů nových aut. To je ale kvůli menšímu zájmu spotřebitelů podle odborníků nereálné. Automobilkám tak teď podle odhadů hrozí za letošek pokuty ve výši až 15 miliard eur (375 miliard korun).
Německý kancléř žádá snížení pokut automobilkám při nesplnění emisních cílů
„Chceme zrušit pokuty, které by automobilky měly letos dostat, protože neplní stanovené cíle prodeje elektroaut. Ale chceme se bavit i o dalších emisních limitech pro následující dekádu. Automobilkám tak zůstanou peníze, aby mohly rychle inovovat a získat zpět ztracenou konkurenceschopnost,“ doplnil Fiala.
Podle něj by to autoprůmyslu umožnilo se alespoň na pár let nadechnout, než bude dostatečně odolný vůči mimoevropské konkurenci.
O úlevu pro výrobce usiluje i Evropská lidová strana, nejsilnější poslanecká skupina v Evropském parlamentu. Její souhlas je pro případnou úpravu potřebný a ona sama přišla s návrhem rozložit pokuty do tří let.
Zdražení aut o desítky tisíc
Pokuty by podle výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu Zdeňka Petzla mohly znamenat dodatečný náklad přes 20 tisíc korun na vozidlo, který by se promítl do cen aut. Podle agentury Reuters už první velké automobilky ceny zvyšují, když cenovky o 500 eur (12 600 Kč) ve Francii u všech modelů s výjimkou elektrických zvedl Peugeot. Renault zase o 300 eur (7570 Kč) zdražil model Clio.
Česko-italskou iniciativu podle Petra Vybírala z ministerstva průmyslu a obchodu hned podpořily Rakousko, Bulharsko, Polsko, Rumunsko a Polsko. „Na prosincové Evropské radě se připojilo také Německo, podobný zájem má Francie,“ doplnil pro Novinky mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Minulý týden ve středu o dalším postupu jednal ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v Itálii. Jednání s Evropskou komisí mají brzy následovat. „Komisař pro prosperitu a průmyslovou strategii Stéphane Séjourné přislíbil, že začne se zúčastněnými stranami diskutovat již příští týden,“ informoval tehdy David Hluštík z ministerstva průmyslu a obchodu.
Evropští lídři by měli podle dřívějšího vyjádření premiéra Fialy o tématu diskutovat na dalším summitu v březnu.
S největším výrobcem automobilů v Česku, mladoboleslavskou Škoda Auto, o věci předminulý týden jednal ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček (STAN). Šéf automobilky Klaus Zellmer během setkání uvedl, že se Škoda Auto zasazuje o stále větší rozvoj na poli elektrické mobility do budoucna, ale lidé mají stále zájem o auta s jiným pohonem.
„Vidíme také, že zákazníci si i nadále přejí mít možnost výběru z více variant pohonů. Abychom zůstali ekonomicky úspěšní, musíme tyto preference zákazníků respektovat,“ prohlásil.
Výrobci začali zdražovat auta se spalovacími motory
Automobilky se už připravují
Výrobci aut mohou pokuty zmírnit nákupem povolenek na emise oxidu uhličitého od firem vyrábějících elektromobily, a tak snížit celkový průměr emisí na vyrobené vozidlo.
Automobilky Toyota, Ford, Mazda, Subaru nebo Stellantis plánují sloučit své emise CO2 s americkou Teslou, jež vyrábí výlučně elektroauta. Další sdružení vytváří Mercedes se švédským výrobcem elektromobilů Polestar a značkami Volvo Cars a Smart.
Pro výrobce elektromobilů je to velice výnosný byznys. Pro Teslu podle Reuters za první tři čtvrtletí loňského roku představoval prodej uhlíkových povolenek téměř tři procenta z celkových výnosů 72 miliard dolarů (1,7 bilionu Kč).
V Česku v automobilovém průmyslu pracuje téměř půl milionu zaměstnanců, na exportu se podílí asi čtvrtinou a tvoří devět procent hrubého domácího produktu. V Evropě v oboru pracuje přes 13 milionů lidí a na celkové zaměstnanosti se podílejí sedmi procenty.