Hlavní obsah

Česko plánu na síť nabíječek nevěří

Evropský parlament (EP) požaduje, aby do roku 2026 byla na všech hlavních silničních tazích v EU alespoň každých 60 kilometrů jedna dobíjecí stanice pro elektromobily. V Česku zřejmě uvedený plán narazí.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto.

Článek

Podle návrhu europoslanců by také každá stanice měla mít výstupní výkon nejméně 300 kilowatt a zahrnovat alespoň jednu nabíječku s individuálním výkonem 150 kilowattů.

V současnosti přitom na českých stanicích fungují nejčastěji nabíječky o výkonu 50 kilowattů.

Navrhované pravidlo schválené EP koncem října je součástí klimatického balíčku Fit for 55, jehož cílem je dosáhnout 55procentního snížení emisí skleníkových plynů. Předpis nyní míří do Rady EU.

Dotace na elektromobily mají být i pro domácnosti. Od roku 2024, chce Jurečka

AutoMoto

Výstavba se nevyplatí

Česko je sice například z hlediska poměru elektromobilů na jednu dobíjecí stanici mezi státy Unie na lichotivém osmém místě, ale i tak pokládají ministerstvo dopravy i hlavní potenciální provozovatelé nabíječek požadavek europarlamentu za těžko splnitelný. To i přesto, že na podporu výstavby nabíječek má jít v letech 2021 až 2026 jen z operačních programů okolo pěti miliard korun dotací.

Návrh EP považujeme, obdobně jako většina dalších členských států, za zcela nerealistický
František Jemelka, ministerstvo dopravy

„Návrh EP považujeme obdobně jako většina dalších členských států za zcela nerealistický,“ uvedl pro Právo mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Již původní návrh Evropské komise byl z pohledu ministerstva velmi komplikovaný, a to především protože v daném termínu není vybudování takto kapacitních dobíječek vůbec možné zajistit, zejména pokud jde o dostatečnou kapacitu energetické sítě.

„Vzhledem k tomu, že obdobnou pozici jako ČR má většina členských států, nepředpokládáme, že se EP během vyjednávání s Radou, které začalo během našeho předsednictví, ale bude pokračovat i za následujícího švédského předsednictví, podaří tento požadavek prosadit,“ dodal Jemelka.

To, že by bylo obtížné dosáhnout cíle, který požaduje EP, si myslí i současní provozovatelé veřejných dobíjecích stanic. „Naplnění tohoto cíle rozhodně nebude snadné. Je pravda, že určitý zárodek dobíjecí infrastruktury, na kterém lze stavět, již existuje, ale v tomto případě se bavíme o výkonech stovek kilowattů až jednotek megawattů dobíjecího výkonu v jedné lokalitě, což už představuje komplexní a zejména časově náročné řešení,“ sdělil Právu Martin Schreier ze Skupiny ČEZ, která provozuje po celé ČR zhruba 470 veřejných dobíjecích stanic.

Problém podle něj spočívá především v zajištění potřebného elektrického příkonu. „Samotná výstavba stanic není přitom zatím komerčně rentabilní a je zatím možná pouze s pomocí investičních dotací, jako jsou například programy CEF nebo prostředky rozdělované z Operačního programu Doprava,“ uvedl Schreier.

„Aktuálně výstavba stanic rentabilní není a nebude ani v příštích několika letech. Důvodem ­je nízký počet elektromobilů na našem trhu,“ potvrzuje také Martin Klíma, jednatel společnosti E.ON Drive Infrastructure.

„Za současných podmínek pro povolování staveb a možností získávání pozemků je uvedený cíl velmi obtížně dosažitelný. Podle našeho přesvědčení je rozhodně nutné revidovat nastavená pravidla,“ zmiňuje další překážku mluvčí společnosti PRE Karel Hanzelka.

V současnosti v Česku podle údajů ministerstva dopravy jezdí více než 13 tisíc elektromobilů, které využívají přes 2600 nabíječek. Národní akční plán čisté mobility předpokládá, že by do roku 2030 mělo být postaveno mezi 19 a 35 tisíci dobíjecích bodů.

Západ může ukončit závislost na bateriích z Číny do roku 2030, tvrdí studie

AutoMoto

Výběr článků

Načítám