Článek
Zatímco v Rakousku stojí projetý stokilometrový úsek po zpoplatněné dálnici v průměru 52,28 eur (asi 1346 korun), v Německu 58,26 eur (zhruba 1500 korun), v Polsku 58,21 eur (asi 1499 korun) a na Slovensku 55,19 eur (zhruba 1421 korun), v České republice činí náklady 46,50 eur (přibližně 1195 korun).
K vůbec nejdražším evropským státům patří Itálie, kde se náklady na mýto a naftu pohybují kolem 70,97 eur (zhruba 1828 korun) na 100 kilometrů.
Česko mělo na spotřební dani z pohonných hmot za loňský rok získat téměř 92 miliard korun, meziročně o 1,48 procenta více. Výběr z mýta se zvýšil o 3,97 procenta na 10,8 miliardy korun.
U pohonných hmot stát zatěžuje jejich spotřebu specifickou spotřební daní, jejíž sazba činí 10,95 koruny za litr motorové nafty a 12,84 koruny za litr benzínu. S tím se ještě odvádí daň z přidané hodnoty (DPH) 21 procent.
„Pokud litr benzínu stojí 30 korun, daňová složka z toho tvoří 18,05 Kč, tedy 60,16 procenta ceny. U motorové nafty za 30 koruny na litr činí daňová zátěž 16,16 koruny, tedy 53,86 procenta ceny. I proto jsou spotřební daně významnou příjmovou položkou státní pokladny,“ doplnil ředitel výzkumu CETA Aleš Rod.
Čtěte rozhovor s Alešem Rodem: |
---|
Protesty taxikářů proti Uberu připomínají tažení písařů proti knihtisku |
Za rok 2018 předepsal správce daně řidičům spotřební daň z pohonných hmot ve výši 91,98 miliardy korun, což obsahuje meziroční daňový nárůst o 1,48 procenta. Přes 70 procent z této částky generuje daň z motorové nafty ve výši 64,81 miliardy korun. Daň z benzínu činila přes 27 miliard korun.
Na českém hrubém domácím produktu (HDP) se podle Roda průmysl podílí více než v jakékoli jiné zemi EU, což vede k vyšším výkonům silniční nákladní dopravy.
„Navíc je díky své poloze významnou tranzitní zemí, která je jak z pohledu volby trasy, tak nákladů na mýto a tankování ekonomicky nejvýhodnější, což počty jízd kamionů na našem území zvyšuje,“ uzavřel Rod.