Hlavní obsah

Česko obrátilo. Chce šanci pro spalovací motory

Vláda obrátila a snaží se odvrátit faktický konec aut se spalovacími motory od roku 2035, který Česká republika odsouhlasila během svého loňského předsednictví. Ještě větším trnem v oku je přísnější emisní norma s platností za dva roky, jak ji navrhla Evropská komise. Výrobci upozorňují, že by menší auta zdražila o statisíce a lidé by si je nemohli dovolit.

Foto: Petr Králík, ČTK

Ilustrační foto

Článek

„Trochu mě mrzí, že tento odpor nepřišel o půl roku dříve,“ řekl Právu europoslanec Evžen Tošenovský (ODS). „Jak znám Evropský parlament, tak jeho hlasováním tohle rychlé a skryté zabíjení automobilového průmyslu zcela jistě projde. Zastavit to může pouze Rada EU čili členské státy,“ dodal.

Považuje proto za rozumný krok ministra dopravy Martina Kupky (ODS), který na pondělí do Štrasburku svolal schůzku resortních ministrů členských zemí, jež mají výhrady vůči navržené emisní normě Euro 7 a de facto úplnému zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory od roku 2035.

Nejedná se totiž vysloveně o zákaz, nýbrž o tak vysoké emisní pokuty, že to v praxi vyřadí spalovací motory z provozu.

Kupka požaduje posunout začátek platnosti normy Euro 7 a to, aby bylo možné i po roce 2035 prodávat auta se spalovacími motory jezdící na nová, syntetická paliva. Odpor posiluje změna postoje Německa a Itálie, dvou zemí s tradičně silným autoprůmyslem, které prosazují výjimku pro motory na syntetická paliva.

Porsche a Ferrari věří syntetickým palivům. Bezvýhradný zákaz spalovacích motorů není jistý

AutoMoto

Přísnější limity auta zdraží

Pozvánku na pondělní zasedání dostalo jedenáct zemí. „Budou jednat o základních bodech společné pozice k jednáním o změně normy. Kromě Eura 7 budou také řešit výjimku pro využití syntetických paliv pro nové spalovací motory po roce 2035,“ potvrdil Právu mluvčí ministerstva dopravy Filip Medelský.

Přitom regulaci spalovacích motorů přijala Rada EU už loni a konečné schválení emisní normy se původně plánovalo na tento týden, než bylo odloženo na neurčito.

Nová norma Euro 7 má podle návrhu Komise začít platit už od roku 2025. Podle Kupky ale není potřeba limity zpřísňovat, a už vůbec ne tak narychlo.

„Norma by přinesla především medvědí službu životnímu prostředí a cestě ke snižování emisí z dopravy. Lidé z principu nebudou mít dostatek peněz na nákup dražších, ekologických aut a budou déle udržovat v provozu ta současná, méně ekologická,“ řekl Právu ministr.

Nové normy emisí by zdražily malá auta až o 150 tisíc

Ekonomika

„Navíc to bude znamenat další ránu evropskému automobilovému průmyslu, který ztratí konkurenceschopnost, což povede k omezování výroby, propouštění a kolapsu navázaných subdodavatelů,“ podotkl ministr.

Anketa

Věříte, že rozvoj syntetických paliv může znamenat záchranu spalovacích motorů?
Ano
61,6 %
Ne
38,4 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 8007 čtenářů.

Podle Tošenovského je řada technických požadavků pře­hnaných a čas na přípravu je nerealistický. Upozornil, že v mnoha bodech zatím ani není jasno, co se vlastně od automobilek bude přesně chtít.

„Pokud by se návrh schválil, jak je předložený, tak nízkonákladová auta se přestanou vyrábět v podstatě okamžitě a ta ostatní budou luxusním zbožím, které bude pro normálního člověka nedostupným statkem,“ dodal.

Pro posunutí termínu platnosti Eura 7 by byl i europoslanec Luděk Niedermayer (TOP 09). „V návrhu jsou věci, které jsou hodné diskuse, a to je zejména rychlost zavádění normy. Celkově ale myslím, že například zplodiny z pneumatik a brzd se musí začít řešit, protože prachové částice ohrožují zdraví,“ sdělil Právu.

Současně ale nevkládá velké naděje do syntetických paliv. „Velký problém je, že auta poháněná těmito palivy by byla extrémně energeticky neefektivní a velmi drahá na provoz, protože výroba syntetického paliva stojí na využití velmi vysokého objemu energie,“ dodal Niedermayer.

Výjimka ze zákazu spalovacích motorů je na dobré cestě, řekl německý ministr dopravy

AutoMoto

Výběr článků

Načítám