Článek
Švagr ve středu jednal s insolvenčním správcem firmy Mirko Möllenem.
"Na stole je několik nabídek investorů, do doby konečného rozhodnutí se termín pro vyskladnění posouvá," sdělil Švagr po jednání. Dosavadní termín odvozu do 30. dubna Švagr už dříve označil za nereálný. [celá zpráva]
Odvezení nafty komplikuje porouchaná vlečka, jejíž oprava bude podle středečního Švagrova sdělení na twitteru stát odhadem 8,5 až deset miliónů korun bez DPH a potrvá tři týdny. [celá zpráva]
Česko k odvozu vedle fungující vlečky a čerpadel potřebuje také úřední povolení, o která musí požádat insolvenční správce.
Převoz má zařídit Čepro
Česká vláda se v únoru seznámila se dvěma zakázkami, které SSHR v souvislosti s převozem nafty vypsala. Správa kvůli krátkosti termínu od insolvenčního správce u obou zvolila takzvané jednací řízení bez uveřejnění, v němž lze oslovit jediného dodavatele.
Zajištění převozu by za 60 miliónů korun bez DPH měl zajistit státní distributor paliv Čepro. Kvůli opravě vlečky pak SSHR oslovila společnost Strabag. Předpokládaná hodnota veřejné zakázky na opravu vlečky byla 13,5 miliónu korun bez DPH. Švagr už tehdy upozornil, že i tato cena je pouze odhadem.
S insolvenčním správcem Viktoriagruppe se Česko pře o vlastnictví nafty od vyhlášení insolvence firmy v prosinci 2014. Podle dřívějších informací je hodnota uložené nafty 1,2 miliardy korun.
SSHR přihlásila pohledávky za dalších 300 miliónů Kč a dalších až 300 miliónů korun podle zdroje ČTK při přihlašování pohledávek požadovaly české celní a daňové úřady. Češi si tak celkem nárokují až 1,8 miliardy Kč.
Česko má nyní zásoby ropy a ropných produktů zhruba na 95 dnů, povinných je 90 dnů. Nafta, kterou má ČR uloženu v Německu, by pokryla zhruba dvoudenní národní spotřebu.