Článek
Praha a Řím mají svůj návrh předložit na čtvrtečním jednání unijních ministrů průmyslu v Bruselu, vyplývá z takzvaného non-paperu, tedy neformálního dokumentu, který má ČTK k dispozici.
„Konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu musí zůstat ústředním bodem politiky EU,“ uvádí se ve dvoustránkovém materiálu, který podpořilo rovněž Rakousko, Bulharsko, Polsko, Rumunsko a Slovensko.
K úlevě od nemalých pokut, které budou automobilkám při neplnění emisních cílů hrozit, vyzvala už v září také Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA).
Švédský výrobce baterií pro elektromobily Northvolt požádal v USA o bankrotovou ochranu
Jedním z důvodů je, že o elektromobily není takový zájem, jak se původně očekávalo. V srpnu navíc došlo k poklesu podílu elektromobilů na celkových prodejích automobilů, a to na 14,4 procenta z 21 procent o rok dříve, což ztěžuje splnění vytyčených cílů EU, uvedla ACEA.
Podle expertů to jde na vrub tomu, že některé země nevytvořily příznivé podmínky pro jejich používání. Kritici postupu Bruselu rovněž tvrdí, že když budou muset automobilky pokuty platit, nebudou mít peníze na investice do rozvoje nových elektromobilů.
Případným odkladem emisních cílů pro rok 2025 by odvětví mohlo získat potřebný čas. Automobilky totiž připravují nové modely elektromobilů, které by měly v příštím roce pomoci jejich prodejům. Třeba koncern Volkswagen plánuje v příštím roce uvést na trh až 30 nových vozů, z nichž polovina bude na elektrický pohon. Pomoci vyšším prodejům může i nasazení levnějších elektromobilů na trh, jako je například Renault 5 za 25 tisíc eur (632 tisíc Kč), uvedla už dříve agentura Reuters.