Článek
Elektromobilů se neprodává tolik, kolik se očekávalo. Automobilky tak mají problém plnit emisní cíle Evropské unie. Přitom už příští rok má přijít jejich zpřísnění, které mohou podle odborníků evropské výrobce automobilů zatížit pokutami ve výši přes deset miliard eur, tedy čtvrt bilionu korun.
Ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček (STAN) včera na zasedání Rady pro konkurenceschopnost EU v Bruselu navrhl za Česko, Itálii a další země jako Rakousko, Bulharsko, Polsko, Rumunsko nebo Slovensko změkčení podmínek, kdy by se příští rok pokuty přehodnotily. S úpravou sankcí v příštím roce nemá podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) problém ani Německo.
Švédský výrobce baterií pro elektromobily Northvolt požádal v USA o bankrotovou ochranu
„Konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu musí zůstat ústředním bodem politiky EU a je naléhavě nutné, aby se zabránilo odlivu investic z výzkumu a vývoje zelených technologií,“ uvádí se ve dvoustránkovém materiálu.
Sankce by podle Vlčka vážně omezily schopnost průmyslu investovat do inovací a rozvoje, což by poškodilo konkurenceschopnost Evropy na globální scéně.
Evropská komise by měla podle návrhu přehodnotit své cíle ohledně emisí už příští rok, tedy o rok dříve, než se počítá. Jinak podle tajemníka Svazu dovozců automobilů Josefa Pokorného hrozí zdražení nových aut až o desítky tisíc.
Auta by zdražila o desítky tisíc
„Všechny automobilky to výrazně poškodí. Budou muset stáhnout některé typy vozidel z výroby a prodeje a upravit ceny tak, aby se prodalo více nízkoemisních vozidel,“ řekl Novinkám Pokorný.
Automobilky podle něj potřebují znát situaci co nejvíce dopředu. „Kdyby se do konce roku podařilo v rámci Evropské unie neměnit cíle, ale neuplatňovat pro příští rok pokuty, může dojít k výraznému snížení dopadu na automobilový průmysl i prodeje,“ prohlásil.
Pokud by ke změnám došlo až v příštím roce, mělo by to podle něj negativní dopad, protože výrobci už teď plánují, jaké modely uvést na trh v roce 2025.
Za vozidlo, které produkuje nadlimitní emise, se platí 95 eur (2380 korun) za každý gram navíc. Potom se emise rozpočítají na celou flotilu automobilky. Letos je limit 115 gramů CO2 na kilometr, příští rok to má být zhruba 94 gramů. Teoreticky by se tak toto snížení promítlo do cen asi 50 tisíci korunami na vůz.
Bývalý šéf automobilky Porsche Wendelin Wiedeking řekl už dříve německému deníku Bild, že automobilky by mohly příští rok čekat pokuty ve výši patnácti miliard eur (376 miliard korun).
Generální ředitel Renaultu a prezident Evropské asociace výrobců automobilů ACEA Luca de Meo vyzval k odkladu pokut o dva roky. I podle něj by při současném tempu prodeje elektromobilů mohly evropské automobilky čelit obrovským pokutám nebo by musely omezit výrobu o dva a půl milionu vozů ročně.
Jedním z hlavních důvodů je to, že o elektroauta není takový zájem, jak se původně očekávalo. V srpnu navíc došlo k poklesu podílu elektromobilů na celkových prodejích vozidel, a to na 14,4 procenta z 21 procent o rok dříve.