Článek
Lokalizace výroby českých letadel se má podle Kozicyna ujmout firma Uralský závod civilního letectví (UZGA) ve spolupráci s UGMK. Část letounů by se údajně měla vyrábět už napřesrok.
Zda bude výroba letadel do Ruska přenesena, nebo bude spuštěna souběžně s produkcí v Česku, z Kozicynových slov nevyplývá. Šéf uralského koncernu nicméně řekl, že stroje vyráběné v Rusku by měly být určeny pro trh v Rusku a v sousedních státech.
Podle generální ředitelky Aircraft Industries Ilony Plškové by byl přesun továrny z Kunovic do Ruska nákladný. „Myslím si, že naši majitelé vědí, že je tady potenciál v lidském faktoru. Naši lidé jsou šikovní a mají obrovské zkušenosti, což je naše doména," řekla.
Aircraft Industries je největším výrobcem civilní letecké techniky v ČR, zaměstnává kolem tisícovky lidí. Nosným programem firmy je právě malý dopravní letoun L-410 dodávaný do mnoha zemí, především do Ruska. L-410 byl vyvinut v druhé polovině 60. let, mezitím byl několikrát modernizován.
Společnost UZGA chce podle ruské agentury TASS investovat do projektu výroby českých letounů v Rusku 1,2 miliardy rublů (460 miliónů korun) během příštích dvou let. Na letišti Uktus v Jekatěrinburgu má vyrůst řada nových výrobních objektů, letiště má projít modernizací a další náklady si podle TASS vyžádá vyškolení personálu a certifikace lokalizovaných strojů pro ruský trh.