Článek
„Jednalo se o emisi z roku 2013, kterou vydala akciová společnost České dráhy. Její splatnost byla 25. července 2018,“ uvedl šéf ČD Pavel Krtek. Peníze byly v minulosti využity především na investice do modernizace a nákupu vozidel.
Získání mezinárodního ratingu a následné vydání korunových i mezinárodních dluhopisů bylo podle něj pro dráhy nejvýhodnější cestou, jak získat chybějící peníze na obnovu vozidlového parku a připravovat firmu na postupné otevření trhu osobní železniční dopravy. I díky tomu mohly za posledních deset let nakoupit nebo zmodernizovat vozidla za více než 40 miliard korun, jako například nové soupravy Railjet a InterPanter, ale i regionální vozidla CityElefant, RegioPanter, RegioShark nebo RegioSpider.
Část peněz na splacení dluhu získaly ČD z prodeje výpravních budov, zčásti splátku refinancovaly vydáním eurových dluhopisů v roce 2016. Další eurobondy se dráhy chystají vydat v příštím roce.
Dráhy dostávají od státu a krajů dotace na provoz ztrátových tratí kvůli zajištění dopravní obslužnosti, ročně je to zhruba 14 miliard korun.