Hlavní obsah

České dráhy si objednaly nové vlaky, mohou jet až 230 km/h

Novinky, ČTK, bož
Aktualizováno

České dráhy si objednaly 20 nových dálkových vlaků za 12,5 miliardy korun od konsorcia Siemens Mobility a Škoda Transportation. Nasadí je postupně v letech 2024 až 2026 na linkách z Prahy přes Ústí nad Labem do Hamburku či přes Brno do Budapešti a Vídně. V pondělí o tom informovaly České dráhy. Zakázka počítá i s dalšími dvěma vozy pro Správu železnic.

Foto: České dráhy, Novinky

Vizualizace nové soupravy

Článek

Dodávku bude tvořit celkem 180 vozů s kapacitou 555 míst k sezení a nejvyšší provozní rychlostí 230 km/h.

„V České republice je v plánu zvýšení rychlosti na konvenčních tratích na 200 km/h a výstavba vysokorychlostních tratí. To v budoucnu umožní provoz vlaků vyšší než dnes maximálně povolenou rychlostí 160 km/h,“ uvedl šéf Českých drah Ivan Bednárik.

Foto: České dráhy, Novinky

Vizualizace interiéru nové soupravy

„I proto musíme pokračovat v plánovaných investicích do nových vlaků, kterými naplníme požadavky na standardy vozidel provozovaných na konvenční i vysokorychlostní síti ve střední Evropě. Upevníme si tak dlouhodobá strategická partnerství v rámci mezinárodní přepravy a posílíme svou pozici v dálkové dopravě,“ dodal.

Počet cestujících ve vlacích Českých drah se loni propadl o třetinu

Ekonomika

Státní dopravce s novými soupravami počítá na mezistátních dálkových linkách Praha – Ústí nad Labem – Berlín – Hamburk, Praha – Brno – Budapešť a Praha – Brno – Vídeň – Graz – Villach. Už v prvních letech provozu by tak vlaky měly využívat svou maximální rychlost alespoň v úseku mezi Berlínem a Hamburkem.

Vlaky budou mít některé prvky typické pro vysokorychlostní soupravy. Jde například o pevná mezivozová spojení, která umožní bezbariérový průchod celým vlakem a brání pronikání hluku, chladu i prachu z vnějšího prostředí.

Každá ze souprav by měla mít devět vozů a bude sestavena z vozů první a druhé třídy, restauračního oddílu, dětského koutu, úložného prostoru pro velká zavazadla či jízdní kola a dalších částí.

Kdy se Češi konečně dočkají rychlovlaků? Zbrzdilo to ministerstvo, tvrdí expert

Ekonomika

Kontrakt počítá i s dalšími dvěma vozy pro Správu železnic, která je chce využívat pro testování tratí. Půjde o diagnostickou soupravu na pravidelné měření statických i dynamických parametrů trakčního vedení, která nahradí více než 30 let starý stávající měřicí vůz. Správa se připojila k zakázce Českých drah, samostatně by to totiž bylo pro organizaci dražší.

Na konci února dráhy objednaly pro kraje 33 nových motorových bezbariérových vlaků od polského výrobce PESA Bydgoszcz SA. Za vlaky zaplatí téměř tři miliardy korun. České dráhy mají nyní více než 500 lokomotiv, zhruba tisícovku ucelených souprav a přes 2000 samostatných vozů.

Související témata:

Související články

Trať pro rychlovlaky by stála až 160 miliard

Mezi Prahou a Brnem se má v budoucnu cestovat i rychlovlaky. Bude však pro to nutné vybudovat speciální trať, která si na nákladech vyžádá 120 až 160 miliard...

Výběr článků

Načítám