Článek
Prvních sedm souprav za 2,5 miliardy korun si ČD objednaly loni v létě. Celkem tak na tyto sedmivozové vlaky, schopné dosahovat rychlosti až 230 kilometrů v hodině, státní dráhy plánují vynaložit okolo 5,3 miliardy korun.
V Česku zatím jen rychlostí 160 km/h
Railjety, jejichž výrobcem je německý koncern Siemens, plánují ČD nasazovat na trasu Praha–Vídeň–Štýrský Hradec i na linky do Bratislavy a Budapešti. Na území České republiky je ovšem stále ještě povolena maximální rychlost vlaků pouze 160 km/h, takže jízdní časy se ve srovnání s běžnými rychlíky příliš nezkrátí.
Na otázku Práva, kdy se railjety svezou první cestující, odpověděl ve středu mluvčí ČD Radek Joklík: „V rámci zkušebních jízd již v příštím létě. Do běžného provozu pak převzaté soupravy plánujeme nasadit v prosinci 2014, kdy začne platit nový grafikon.“
Kauza je u soudu
Za nákup railjetů kritizuje vedení ČD plzeňská Škoda Transportion. Vadí jí zejména to, že na vlaky těchto parametrů nevypsaly ČD výběrové řízení, ale pořizují si u Siemensu railjety, původně objednané rakouskými drahami.
Škoda Transportation chtěla přitom ČD nabídnout soupravu vlastní výroby, levnější než railjet a schopnou jezdit až 200 km/h.
Nákup railjetů posvětil ČD v loňském roce Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Jeho rozhodnutí ale zrušil krajský soud v Brně, jenž dospěl k závěru, že ÚOHS chyboval, když cenu railjetů srovnával pouze s vlaky ICx od Siemensu.
Nyní se kauzou zabývá Nejvyšší správní soud, k němuž se ČD, ÚOHS i Siemens odvolaly.