Hlavní obsah

České dráhy si chtějí pořídit další railjety

ČTK, jn

České dráhy (ČD) pokračují v modernizaci svého vozového parku. Pro mezinárodní dálkovou dopravu si chtějí za 2,8 miliardy korun pořídit dalších osm vlakových souprav Railjet. Záměr už schválila dozorčí rada ČD, musí to ale ještě projednat a schválit vláda.

Foto: ČD

Souprava Railjet

Článek

Prvních sedm souprav za 2,5 miliardy korun si ČD objednaly loni v létě. Celkem tak na tyto sedmivozové vlaky, schopné dosahovat rychlosti až 230 kilometrů v hodině, státní dráhy plánují vynaložit okolo 5,3 miliardy korun.

V Česku zatím jen rychlostí 160 km/h

Railjety, jejichž výrobcem je německý koncern Siemens, plánují ČD nasazovat na trasu Praha–Vídeň–Štýrský Hradec i na linky do Bratislavy a Budapešti. Na území České republiky je ovšem stále ještě povolena maximální rychlost vlaků pouze 160 km/h, takže jízdní časy se ve srovnání s běžnými rychlíky příliš nezkrátí.

Na otázku Práva, kdy se railjety svezou první cestující, odpověděl ve středu mluvčí ČD Radek Joklík: „V rámci zkušebních jízd již v příštím létě. Do běžného provozu pak převzaté soupravy plánujeme nasadit v prosinci 2014, kdy začne platit nový grafikon.“

Kauza je u soudu

Za nákup railjetů kritizuje vedení ČD plzeňská Škoda Transportion. Vadí jí zejména to, že na vlaky těchto parametrů nevypsaly ČD výběrové řízení, ale pořizují si u Siemensu railjety, původně objednané rakouskými drahami.

Škoda Transportation chtěla přitom ČD nabídnout soupravu vlastní výroby, levnější než railjet a schopnou jezdit až 200 km/h.

Nákup railjetů posvětil ČD v loňském roce Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Jeho rozhodnutí ale zrušil krajský soud v Brně, jenž dospěl k závěru, že ÚOHS chyboval, když cenu railjetů srovnával pouze s vlaky ICx od Siemensu.

Nyní se kauzou zabývá Nejvyšší správní soud, k němuž se ČD, ÚOHS i Siemens odvolaly.

Výběr článků

Načítám