Článek
Opatření má zatím platit rok, v příštím týdnu je projedná dozorčí rada.
Snižování mezd, které by mělo být zhruba desetiprocentní, se bude týkat jen části ze všech 15 000 zaměstnanců podniku. „Smluvní mzdy má jen asi 700 lidí v administrativě s vyššími příjmy. Ty platí vždy na období jednoho roku počínaje 1. dubnem,” uvedla Novotná s tím, že 90 procent zaměstnanců má mzdy tarifní, jejichž změny se řídí kolektivní smlouvou.
Společnost uvedla, že v důsledku pandemie přišla loni na tržbách o více než čtyři miliardy korun a stále přichází o další peníze. „Proto vedení hledá cesty, jak snížit všechny náklady. Úspora v oblasti osobních nákladů je pouze jednou z nich,” poznamenala mluvčí.
Bednárik je novým šéfem Českých drah, nahradil Nebeského
„Pandemie jednou skončí, pokud tedy ke snížení smluvních mezd letos přistoupíme, nebude to na vždy. Smluvní mzdy ředitelů, vedoucích a dalších pracovníků převážně v administrativě se dohodou obou stran každoročně nově nastavují. A to jak v závislosti na výkonech jednotlivých zaměstnanců, tak v souvislosti s finančními možnostmi firmy,” uvedl předseda představenstva a generální ředitel ČD Ivan Bednárik.
Redukci mezd v ČD v neděli na Twitteru kritizovala ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová (ČSSD). „Snižování mzdy kvůli zrušení superhrubé mzdy je nepřijatelné, zvlášť u státního podniku. Zaměstnanci si měli polepšit! Přesně proto ČSSD před daňovým balíčkem varovala,“ napsala. Situaci chce řešit v pondělí na vládě.
Snižování mzdy kvůli zrušení superhrubé mzdy je nepřijatelné, zvlášť u státního podniku. Zaměstnanci si měli polepšit! Přesně proto @CSSD před daňovým balíčkem varovala. Tohle chci řešit zítra na vládě. @ceskedrahy_ @KarelHavlicek_ https://t.co/XCOz6DLNFi
— Jana Maláčová (@JMalacova) January 17, 2021
Zrušení superhrubé mzdy a zdanění příjmů fyzických osob sazbami 15 a 23 procent má lidem od letošního roku zvýšit čisté příjmy. Stát naopak přijde o příjmy z daní.
České dráhy se zároveň chystají letos propouštět, primárně by mělo jít rovněž o pracovníky administrativě. Podle Bednaríka by podnik úsporné personální kroky zvažoval i bez zrušení superhrubé mzdy. „To sice zmírní dopad do čistého příjmu dotčených zaměstnanců, ale jinak to nemá s naším rozhodnutím nic společného,“ podotkl šéf ČD.
„Všechny varianty a návrhy řešení budeme diskutovat na zasedání Dozorčí rady ČD 21. ledna a následně bude potřeba dosáhnout shody se sociálními partnery,” dodal Bednárik.
Celková ztráta skupiny Českých drah, kam patří osobní i nákladní dopravce, bude za loňský rok zřejmě v řádech několika miliard korun. V prvním pololetí činila 1,98 miliardy Kč, v předchozích letech přitom podnik hospodařil se ziskem. Ke ztrátám vedl především obří pokles poptávky cestujících. Ta například na jaře klesla téměř na desetinu a na podzim pak přibližně na pětinu běžného zájmu.
Společnost kvůli krizi v závěru loňského roku provedla změny ve vedení, kdy Václava Nebeského v čele společnosti nahradil tehdejší šéf ČD Cargo Ivan Bednárik. Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) změny vysvětlil potřebou posílení krizového finančního řízení společnosti.