Článek
Dráhy budou nové vlaky nasazovat postupně od jízdního řádu pro rok 2023, kdy by měly začít přicházet z výroby. Používat je budou především v krajích Středočeském, Pardubickém, Jihočeském, na Vysočině a v Praze.
„Je nutné držet naše slovo dané krajům a Praze a postupně nahradit vozidla, do nichž už kupříkladu nelze instalovat evropský zabezpečovač ETCS a dávno nevyhovují současným nárokům zákazníků na komfort cestování. Nahradíme je moderními vlaky, které pomohou motivovat veřejnost k častějšímu využívání železniční dopravy,“ uvedl šéf Českých drah Ivan Bednárik.
Dráhy ruší veškeré spoje mezi Českem a Německem
Bezbariérové vlaky tak budou vybaveny zařízením ETCS, které umožňuje zastavit vlak na dálku. Jejich kapacita bude 115 míst k sezení, ve výbavě bude dále klimatizace, wi-fi nebo zásuvky na dobíjení drobné elektroniky. Ve vlacích by měl být také prostor pro handicapované, kočárky, objemná zavazadla, přebalovací pult či jízdní kola. Maximální rychlost jednotek bude 120 km/h.
Nejde o první kontrakt Českých drah s polským výrobcem. Od roku 2014 v krajích provozují 31 jednotek RegioShark, což jsou motorové jednotky řady 844. Podle generálního ředitele PESA Bydgoszcz SA Krzysztofa Zdziarského budou nové vlaky novou generací typově podobných vlaků.
České dráhy loni kvůli krizi ztratily jen na tržbách přes čtyři miliardy korun. Celková ztráta skupiny ČD, kam patří osobní i nákladní dopravce, bude za loňský rok zřejmě v řádech několika miliard korun. České dráhy mají více než 500 lokomotiv, dále až tisícovku ucelených souprav a přes 2000 vozů.