Článek
„Vypsaným kontraktem chceme pokrýt případné požadavky objednatelů na obnovu motorových jednotek s kapacitou kolem 120 osob, a to jak nyní, tak v příštích několika letech. Zákazníkům chceme nabídnout možnost obnovy vlaků v rámci uzavíraných dlouhodobých kontraktů, a cestujícím tak poskytneme vysoký komfort cestování,” uvedl šéf Českých drah Václav Nebeský.
Dráhy od vysoutěženého dodavatele závazně odeberou 33 jednotek určených pro Prahu, Středočeský kraj, Jihočeský kraj, Pardubický kraj a Kraj Vysočina. Další budou dráhy kupovat podle objednávek krajů či státu. Kontrakt s dodavatelem bude osmiletý.
Nové bezbariérové vlaky dráhy plánují využívat na neelektrifikovaných tratích typu DMU 120. Jejich maximální rychlost bude 120 km/h. Vozy budou vybaveny klimatizací, prostory pro jízdní kola nebo objemná zavazadla, elektrickými a USB zásuvkami a audovizuálním informačním systémem. Ve vlacích by měly být také různé reflexní prvky pro nevidomé.
Osekaná verze evropského zabezpečení i mobilní aplikace mají chránit regionální železnice
Dráhy v současnosti poptávají motorové jednotky, jejichž obnovu žádají jednotliví objednatelé dopravy.
„Už nyní se ale připravujeme na možnost pořízení bezemisních vlaků. Sledujeme především vývoj a zkušenosti s bateriovými vlaky, které jsou vhodným řešením pro naši železniční síť,” podotkl místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro provoz Michal Kraus.
Budoucí nákup bateriových vlaků ovšem bude podmíněn zajištěním financování nákupu ekologických vlaků, například ze strany EU nebo ČR. Zakázku na nákup vlaků s baterií dráhy v budoucnu vypíšou v případě zájmu objednatelů, tedy státu nebo krajů.