Článek
Dráhy si u Škody objednaly 20 lokomotiv asi za 2,5 miliardy. Lokomotivy měl dopravce převzít roku 2009, první stroje ale dostal až v roce 2013.
Škoda obhajovala pozdní dodání změnou předpisů během vývoje lokomotiv a obrátila se na arbitrážní soud s požadavkem na doplatek kupní ceny, kterou firmě dráhy nezaplatily.
Dráhy se naopak dožadovaly miliardové pokuty za pozdní dodávku. Arbitráž nakonec přiznala Škodě Transportation za lokomotivy doplatek 1,2 miliardy. Dráhy rozhodnutí arbitráže neuznaly a požadovaly u soudu jeho zrušení. Škoda jim nakonec peníze vracet nemusí.
V původní verzi článku ČTK mylně uvedla, že České dráhy mají 1,2 miliardy Škodě teprve zaplatit. Za chybu se čtenářům omlouváme.
České dráhy odkoupily od PPF zbývající podíl v ČD-Telematika
Dopravce u soudu argumentoval například podjatostí jednoho z rozhodců. Pražský městský soud však před dvěma lety uznal rozhodnutí arbitráže za platné s tím, že není možné přezkoumávat samotné arbitrážní rozhodnutí. Soud se proto zabýval zejména procesní stránkou vedení arbitráže, která však podle něj byla v pořádku. Dráhy se proti rozhodnutí soudu odvolaly a nadále žádaly zrušení verdiktu arbitráže.
České dráhy při v úterý u vrchního soudu argumentovaly například nedostatečným vypořádáním jeho důkazů ze strany soudu prvního stupně. Soud navíc podle nich rozhodoval pouze podle kopie rozhodnutí arbitráže, která navíc měla neveřejné části, k nimž účastníci neměli přistup.
Odvolací soud však v úterý výtky dopravce neuznal jako důvodné a potvrdil původní rozhodnutí. Poukázal mimo jiné i na rozhodčí doložku, která byla součástí smlouvy mezi oběma firmami a jež neumožňovala, aby spor řešil věcně soud.