Článek
„K nárůstu došlo ve vnitrostátní přepravě a výrazněji i na mezinárodních linkách, kde byl nárůst počtu cestujících oproti roku 2023 o 12 procent a počet cestujících na mezistátních linkách překročil sedm milionů,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel ČD Michal Krapinec. Růst byl podle něj důsledkem pořízení nových vlaků pro regionální i dálkovou dopravu.
„Vysoký růst počtu přepravených cestujících vidíme na lince spojující Prahu s Drážďany, Berlínem a Hamburkem, Prahu s Brnem a Vídní i Prahu s Polskem,“ řekl Krapinec. Na tyto linky dráhy postupně nasazují nové vlaky ComfortJet, které mají až o stovku míst více než railjety nebo další běžné vlakové soupravy linek EuroCity.
„V regionální dopravě evidujeme růst počtu cestujících například v Královéhradeckém kraji, kde v průběhu roku došlo k nasazení nových vozidel,“ uvedl Krapinec. Dráhy v kraji loni nasazovaly soupravy RegioFox, do krajů mířily také vlaky RegioPanter.
Cestující loni ve vlacích národního dopravce ujeli meziročně o 211 milionů kilometrů více. Průměrně jezdili na vzdálenost 49 kilometrů, podobně daleko jako v roce 2023. Ve vnitrostátní dopravě dráhy odbavily o dvě procenta pasažérů více, v mezinárodní dopravě počet cestujících vzrostl o 12 procent.
Zářijové povodně na několik dní přerušily dopravu na hlavním železničním koridoru do Ostravy, nejezdily ani vlaky na mezistátních linkách do Polska a na Slovensko nebo na regionálních linkách v ostravské aglomeraci. Na dobu až několika týdnů záplavy zastavily železniční dopravu na více tratích ve Slezsku.
Loni dráhy vypravily 2,4 milionu spojů, meziročně o 10 tisíc méně. Letos plánuje vypravit podobný počet vlaků. Průměrný denní počet je 6605. Průměrné zpoždění vlaků Českých drah loni podle dat Správy železnic činilo 1,85 minuty.