Článek
„K nárůstu došlo ve vnitrostátní přepravě a výrazněji i na mezinárodních linkách, kde byl nárůst počtu cestujících oproti roku 2023 o 12 procent a počet cestujících na mezistátních linkách překročil sedm milionů,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel ČD Michal Krapinec. Růst byl podle něj důsledkem pořízení nových vlaků pro regionální i dálkovou dopravu.
„Vysoký růst počtu přepravených cestujících vidíme na lince spojující Prahu s Drážďany, Berlínem a Hamburkem, Prahu s Brnem a Vídní i Prahu s Polskem,“ řekl Krapinec. Na tyto linky dráhy postupně nasazují nové vlaky ComfortJet, které mají až o stovku míst více než railjety nebo další běžné vlakové soupravy linek EuroCity.
„V regionální dopravě evidujeme růst počtu cestujících například v Královéhradeckém kraji, kde v průběhu roku došlo k nasazení nových vozidel,“ uvedl Krapinec. Dráhy v kraji loni nasazovaly soupravy RegioFox, do krajů mířily také vlaky RegioPanter.
Cestující loni ve vlacích národního dopravce ujeli meziročně o 211 milionů kilometrů více. Průměrně jezdili na vzdálenost 49 kilometrů, podobně daleko jako v roce 2023. Ve vnitrostátní dopravě dráhy odbavily o dvě procenta pasažérů více, v mezinárodní dopravě počet cestujících vzrostl o 12 procent.
Zářijové povodně na několik dní přerušily dopravu na hlavním železničním koridoru do Ostravy, nejezdily ani vlaky na mezistátních linkách do Polska a na Slovensko nebo na regionálních linkách v ostravské aglomeraci. Na dobu až několika týdnů záplavy zastavily železniční dopravu na více tratích ve Slezsku.
Loni dráhy vypravily 2,4 milionu spojů, meziročně o 10 tisíc méně. Letos plánuje vypravit podobný počet vlaků. Průměrný denní počet je 6605. Průměrné zpoždění vlaků Českých drah loni podle dat Správy železnic činilo 1,85 minuty.
České dráhy nebudou státu vracet miliardy za převod majetku, soud nevyhověl RegioJetu
