Článek
Odškodnění u Českých drah a Regiojetu bylo loni rekordní. Dráhy ho platí podle pravidel EU, Regiojet je poskytuje i nad rámec povinných odškodnění.
U ČD mají cestující nárok na čtvrtinu z ceny jízdného při zpoždění od 60 do 119 minut, pokud cena jízdenky přesáhne 16 eur (asi 410 korun) u mezistátních spojů a 400 Kč u vnitrostátních linek. Při vyšším zpoždění dopravce uhradí polovinu jízdného, přičemž kompenzace se vztahuje na jízdné od 200 Kč, respektive osmi eur.
ČD za zpoždění vyplatily cestujícím 1,82 milionu korun, dalších 300 000 korun uhradily na zajištění taxislužby nebo hotelu v případě ujetí posledních spojů z důvodu zpoždění přípojného vlaku. Většinu peněz dráhy vyplatily za zpoždění mezistátních spojů, které tvořily až 80 procent.
Musí to být vina dopravce
Zpoždění musí zavinit dopravce, což je asi v 15 procentech případů zpoždění. Nejčastěji jde o poruchu vlaku.
Obecně má vlak častěji zpoždění kvůli výluce, poruše na dopravní cestě, počasí nebo nehodě na trati.
Odškodnění jako výhoda
Konkurenční RegioJet loni na odškodněních vyplatil výrazně více než konkurence. Mnohem vyšší úhrady na odškodněních oproti konkurenci jsou způsobeny především kompenzační politikou soukromého dopravce, který z nich podle svého vyjádření udělal konkurenční výhodu. RegioJet totiž poskytuje kompenzace i ve vymezených případech, kdy zpoždění nezavinil. Tento systém odškodnění společnost zavedla na podzim 2017, loňské kompenzace tak výrazně překonaly odškodnění z předchozích let.
Leo Express vrací část jízdného při zpoždění nad 60 minut, a to podle společnosti bez ohledu na zavinění ze strany dopravce.