Článek
Státní záruku za úvěr od Eurofimy ve středu schválila vláda. Potvrdit ji však ještě musí Parlament.
Úvěr bude sloužit na financování nákupu jedenácti vagonů první třídy a patnácti vagónů druhé třídy. Částečně z něj dráhy chtějí financovat také nákup příměstských souprav tzv. pantografů.
Z úvěrů Eurofimy budou dráhy v budoucnu platit i dvacet vysokorychlostních elektrických lokomotiv. Dodá je Škoda Dopravní technika. Lokomotivy přijdou na 2,7 miliardy korun a ČD je dostanou za pět let.
Zálohy už jsou zaplaceny
Jeden úvěr od Eurofimy dostaly dráhy už loni, tehdy ve výši půl miliardy korun. Zaplatily z něj zálohy na vagóny - firmě Siemens a také společnosti ČKD Vagónka, od níž chtějí koupit příměstské vlaky. Ty dostanou už letos, firma Siemens dodá vagóny příští rok.
Výše úvěru, kterou mohou dráhy z Eurofimy čerpat, se odvíjí od výše podílu podniku ve sdružení. Dráhy podle svůj podíl letos zvýšily na jedno procento a mohou tedy získat až 45 miliónů eur ročně.
Osobní vlaky jsou už skoro třicet let staré
Průměrné stáří vozů Českých drah je 25 let. Nejstarší jsou osobní vagony s průměrným věkem 28 let a právě elektrické lokomotivy, které jsou v provozu v průměru 27 let. Z nich mezi nejstarší patří hlavně lokomotivy pro střídavou trakci. Jejich průměrný věk je 31 let.
Naopak nejmladší jsou dosud nejmodernější dvousystémové lokomotivy, jejichž průměrný věk je 15 let. Dráha jich však má jen 145.