Hlavní obsah

České Budějovice se snad konečně dočkají obchvatu, rozhýbala se stavba tunelu na Pohůrce

České Budějovice

Kolony trápí už řadu let řidiče v Českých Budějovicích. Největší město na jihu Čech stále nemá obchvat. Měl by být dostavěn do konce letošního roku. Konečně se rozhýbala i stavba tunelu na Pohůrce, kvůli kterému se otevření zpozdilo téměř o dva roky. Projektanti museli měnit plány, důvodem byla vysoká hladina spodní vody.

Stavba tunelu na Pohůrce v Českých Budějovicích Video: Pavel Orholz, Novinky

Článek

„Stavba obchvatu Českých Budějovic jde podle harmonogramu a stále platí, že by měla být hotová do konce letošního roku,“ potvrdil Novinkám a Právu mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Adam Koloušek.

Stavba jde podle plánu i podle hejtmana Jihočeského kraje Martina Kuby (ODS). „Konečně můžeme Jihočechům slíbit, že na konci roku by měl být obchvat dostavěný. A to i včetně nejproblematičtějšího úseku, což byl tunel Pohůrka, kde byl špatně udělaný projekt a musel se předělat. Nakonec se nám podařilo s pomocí ministra dopravy Martina Kupky stavbu rozhýbat,“ pochvaloval si hejtman.

Tunel na Pohůrce se začal stavět už v roce 2019 a má bez půl metru kilometrovou délku. Celá konstrukce je zabudovaná do země. Na stavbě se tak vykopalo 300 tisíc kubíků zeminy a celkem stavbaři spotřebují sto deset tisíc kubíků betonu. V současné době tam pracuje až tři sta lidí.

Foto: Pavel Orholz, Novinky

Stavba tunelu na Pohůrce postupuje podle harmonogramu.

Součástí je i provozně-technická budova, kterou dokončují u vjezdu do tunelu směrem od Prahy k rakouským hranicím. Bude tam služba po celých 24 hodin, připravená na nenadálé události, například požár nebo havárii. Zhotovitelé museli řešit i dva potoky, především ten Dobrovodský. Změnili jeho koryto a také do něj svedli trubkami druhý potok, který byl o kus dál směrem k ledenické silnici. Na místě vybudovali i několik retenčních nádrží. Odstranili také skládku, která byla na místě bývalé cihelny v Suchém Vrbném.

V současné době dokončují betonáže konstrukce a izolaci tunelu. Na některých místech už je tunel zasypaný zeminou a uvnitř připravují úniková schodiště, kabelové lávky nebo instalují osvětlení. Všichni jsou přesvědčení, že termín do konce roku stihnou. „V podstatě nemáme na vybranou,“ ujistil Novinky na stavbě jeden z vedoucích pracovníků.

Řešení pro silnici smrti u Nažidel. Začala stavba nového úseku D3

Domácí

Kolony zmizí až po dobudování severní spojky

Přestože dobudování obchvatu Českých Budějovic je po letech toužení pro řidiče velkou událostí, doprava ve městě i kolem něj se zřejmě vyřeší až v roce 2027, kdy bude dostavěna severní spojka. Jedná se o propojení silnice I/20 od Písku v úseku od křižovatky u Globusu na Pražskou třídu. „Myslím si, že obchvat zajistí především odvedení tranzitní dopravy, což je důležité. Nelze si však představovat, že obchvat vyřeší dopravu v centru města. Navíc stále chybí severní spojka, takže řidiči, kteří přijedou od Písku, se nebudou mít jak na dálnici hned dostat. Obávám se, že jim navigace ukáže, že je lepší projet Budějovicemi, tak jak je to nyní,“ podotkl jihočeský hejtman s tím, že v současné době probíhá výběrové řízení na zhotovitele severní spojky.

Ke zklidnění dopravy v centru Českých Budějovic pak budou potřeba mosty přes Vltavu.

„Problém budějovické dopravy tkví také v nedostatku mostů, a proto projektujeme most v Papírenské ulici,“ doplnil Kuba.

Dostavba D11 dostala další ránu

Domácí

Výběr článků

Načítám