Článek
Informaci o projektu v úterý zveřejnila také agentura ITAR-TASS s odvoláním na korporaci Ural průmyslový - Ural polární, která je spolu s plynárenským koncernem Gazprom a státními železnicemi RŽD jedním z účastníků projektu. O finanční stránce korporace rovněž v úterý jednala s bankami a OHL ŽS v Praze.
Podle Zedníčka bude projekt financován klubem bank, jehož lídrem je Česká exportní banka (ČEB). Dále je členem klubu UniCredit a ING. Jedná se o největší transakci mezi českými bankami a ruským průmyslem v poslední době. "Uskutečnění projektu je velice reálné," řekl Zedníček.
Půl na půl
Výstavba železnice o celkové délce 711 kilometrů má začít do konce letošního roku. Celkové náklady se odhadují na 150 miliard rublů (skoro 92 miliard Kč). Česká strana bude stavět zhruba polovinu železnice. "Zbytek tvoří asi osmikilometrový most přes Ob a zhruba dalších 300 kilometrů železnice. To bude dělat ruská strana," doplnil Zedníček.
Podle něj k podpisu smluv dojde pravděpodobně na podzim letošního roku. Projekt má pojistit Exportní garanční a pojišťovací společnost (EGAP). Podle Zedníčka projekt podporuje i česká vláda a ministr průmyslu Martin Kocourek (ODS) o něm bude jednat patrně v dubnu v Rusku.