Článek
"V této chvíli je rozhodnuto, že dálkovou flotilu nezrušíme, ale ani nerozšíříme. Do poloviny příštího roku si ověříme, jak efektivní jednotlivé dálkové linky jsou. Dnes je průměrný výnos z letenky na nich jen 5000 korun, a my ho chceme zvednout o dvacet procent," řekl Právu prezident ČSA Radomír Lašák.
Airbusy 310 nasazují ČSA na pravidelných linkách do USA, Kanady a Dubaje. Zajišťují také charterové lety pro cestovní kanceláře do exotických zemí. V nynější zimní sezóně jsou hlavními cíli dálkových charterových letů kubánské Varadero, venezuelská Isla Margarita a La Romana v Dominikánské republice.
Úvahy o tom, že by dálková flotila mohla být prodána, se objevily poté, kdy Lašák letos v lednu vystřídal na postu šéfa aerolinek Jaroslava Tvrdíka. Ten naopak prosazoval vyhlášení soutěže na nákup nových moderních dálkových letadel.
Pro modernizaci se nedostává peněz
Pro modernizaci dálkové flotily ČSA by podle odborníků přicházela v úvahu letadla Airbus 330 nebo Boeing 767. Ale také nejnovější typy Boeing 787 a Airbus 350, jejichž sériová výroba se teprve chystá.
"Oslovili jsme oba největší světové výrobce a zjistili, že vhodná letadla teď na trhu k dispozici nejsou a ještě nejméně tři roky nebudou. Navíc vzhledem k současné finanční situaci naší letecké společnosti si takový nákup prostě nemůžeme dovolit a nejsme ani schopni získat pro případný kontrakt výraznější slevu," uvedl Lašák.
Zaoceánské linky přivádějí aerolinkám cestující i k návazným letům po Evropě. Zrušení letů do USA a Kanady, které jsou dobře obsazeny, ale výnosově málo efektivní, by se tedy asi projevilo úbytkem pasažérů na linkách ČSA po Evropě.
Navíc s flotilou výhradně na střední tratě by ČSA zůstaly fungovat pouze na trhu, který je vzhledem k množství nízkonákladových dopravců silně konkurenční. Levným aeroliniím by bez dálkové flotily konkurovaly ještě obtížněji.
Cestou k větší výnosnosti dálkové dopravy je zvýšení podílu cestujících v první a business třídě. To ale v konkurenci velkých leteckých společností, které disponují nejmodernějšími letadly, nebude vůbec snadné.
V dlouhodobé perspektivě tedy zůstává budoucnost dálkové flotily Českých aerolinií nejistá. Na otázku, zda by jejím případným zrušením nepřišly o renomé a úbytkem tranzitních cestujících neohrozily svou existenci, však Lašák odpověděl: "Nemyslím, že by to mělo tak vážné dopady. Máme celkem 50 letadel, a jen čtyři jsou dálková. Vliv této přepravy tedy nemůže být tak výrazný, aby šlo o existenci."
Destinací nepřibude
Flotila ČSA pro krátké tratě, kterou tvoří devět strojů ATR 42 a 72, je již plně obnovena. Páteří flotily pro střední tratě jsou Boeingy B737 řady 400 a kratší verze 500. Nahrazovány postupně jsou Airbusy A320 nové generace.
Za letošní první tři čtvrtletí cestovalo s ČSA 4,2 miliónu lidí, o pět procent více než ve stejném loňském období. Na dotaz Práva, zda se tedy bude dál rozšiřovat počet destinací, však Lašák odpověděl: "V tříletém plánu je naši společnost stabilizovat a vnitřně vytěžit z nynější sítě maximum. Nezvyšovat množství destinací, ale počet těch ziskových, nebo přesouvat frekvence ze ztrátových linek na ziskové. Počet letadel chceme nejméně na tři roky zafixovat na padesáti."