Článek
V obou letech objednávky splňovaly kritéria nadlimitní veřejné zakázky, a pošta je tak měla zadat v tendru. Státní podnik argumentoval tím, že v roce 2021 šlo o bezprecedentní stav pandemie a nouzového stavu, kdy kvůli pracovním neschopnostem a povinným karanténám nebyla pošta schopna zcela zajistit plynulé zpracování a třídění zásilek kmenovými zaměstnanci ani agenturními pracovníky. Proto oslovil přímo agenturu, která dokázala kvalifikovaně vykrýt nedostatek zaměstnanců.
V roce 2022 pak bylo potřeba řešit nárazové mimořádné objemy očekávaných zásilek. Pošta doplnila, že šlo o tři samostatné objednávky, jejichž finanční limity byly dostatečně nízké k zadání bez tendru.
Podle ÚOHS ale spolu jednotlivé objednávky souvisely a šlo o části jednoho celku, jejich hodnotu tedy nelze oddělovat. Pošta měla agenturní zaměstnance poptat v zadávacím řízení. Úřad uložil pokutu takzvaným příkazem, tedy bez zahájení správního řízení. Správní řízení by zahájil až v případě, že by pokutu pošta napadla odporem. Česká pošta proti pokutě nepodala odpor a musí ji nyní zaplatit.