Článek
„Na zvýšení se podílel prodej nepotravinářského zboží, pohonných hmot i potravin. Tržby za potraviny zaznamenaly v lednu meziroční růst po dvaceti měsících poklesu. K růstu maloobchodních tržeb nejvíce přispěl prodej prostřednictvím internetu,“ okomentovala lednová čísla maloobchodu Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.
Tržby za nepotravinářské zboží meziročně vzrostly o rovná čtyři procenta, za pohonné hmoty o 2,3 procenta a za potraviny o 0,4 procenta. V případě internetových a zásilkových obchodů došlo k nárůstu tržeb o 13,2 procenta.
Výrazný nárůst prodejů zaznamenaly prodejny s kosmetickými a toaletními výrobky, kde byly tržby meziročně vyšší o 14,5 procenta. Téměř o devět procent vzrostly tržby také v obchodech s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím.
Ekonomika loni klesla o 0,4 procenta
O více než šest procent naopak klesly tržby v prodejnách s výrobky pro domácnost, následované prodejnami s oděvy a obuví, kde se tržby propadly zhruba o čtyři procenta.
„Útrata Čechů byla v posledních téměř dvou letech trvale záporná a meziroční vyjádření ukazovalo na často robustní pokles. Trend se nyní otáčí a tržby prodejcům rostou už tři měsíce v řadě. To je skvělá zpráva a nic na tom nekazí ani skutečnost, že růst byl skutečně minimální,“ zhodnotil analytik společnosti Citfin Tomáš Volf s tím, že spotřebitelé nyní věří, že v tomto roce budou v lepší finanční situaci.
K tomuto přesvědčení je vede především pokles inflace. Ta v únoru dosáhla meziročně dvou procent a byla tak nejníže od prosince 2018. Podle hlavního ekonoma Banky Creditas Petra Dufka navíc bude nízká inflace pozitivně ovlivňovat výsledky obchodů i v dalších měsících.
„Vyšší nákupy jsou v letošním roce první známkou oživení spotřeby domácností, která se stane hlavním motorem poptávkové strany ekonomiky. Přispěje k poklesu zásob vytvořených v hubených letech, avšak na předpandemickou úroveň se bude dostávat jen postupně,“ uvedl Dufek.