Článek
Hlavní podíl na trhu přitom měly hypermarkety, supermarkety a diskontní prodejny.
Mezi pětici obchodních řetězců, ve kterých lidé loni utráceli nejvíce, patří podle žebříčku analytické firmy Incoma Research společnosti Makro Cash & Carry ČR, Ahold, ktrerý provozuje obchody Albert a Hypernova, Schwarz (Kaufland, Lidl), Rewe (Penny Market, Billa) a Tesco.
Desítka největších tuzemských obchodních řetězců v loňském roce po několika letech útlumu téměř zdvojnásobila tempo růstu tržeb. Obrat těchto velkoprodejen meziročně vzrostl o 20,1 miliardy na 221,5 miliardy korun. Na celkových tržbách 50 největších obchodníků se tak tato desítka obchodních řetězců loni podílela 69 procenty, což bylo o procento více než v roce 2003.
Hypermarkety vydělávají stále více
V loňském roce na tuzemském trhu posílily pozici hypermarkety, jejichž podíl na obratu 50 největších obchodníků vzrostl ze 42 procent v roce 2003 na 44 procent. Výrazně se v loňském roce zvýšil také podíl dravých diskontních prodejen, a to ze 13 procent v roce 2003 na 15 procent. Naopak dvouprocentní pokles vykázaly supermarkety.
Podle Zdeňka Skály ze společnosti Incoma Research mají největší potenciál růstu diskontní prodejny a také hypermarkety, které jsou ale částečně omezeny nedostatkem prostoru.
Ostatní typy potravinářských prodejen včetně supermarketů se podle něj budou muset více zaměřit na rychlý a pohodlný nákup, kvalitu čerstvých potravin či příjemnou a kvalifikovanou obsluhu. "Konkurence pouze cenou a šířkou sortimentu je pro střední segment potravinářského obchodu dlouhodobě neudržitelná," podotkl Skála.
Na tuzemském trhu měly obchodní řetězce letos v lednu zhruba 162 hypermarketů, více než 200 menších supermarketů a přes 300 diskontních prodejen.
Obrat 50 největších maloobchodníků (podíl v % na celkové částce) | |
Hypermarkety | 44 |
Supermarkety | 17 |
Diskonty | 15 |
Hobbymarkety | 7 |
Menší potravinářské prodejny | 4 |
Elektro | 4 |
Drogerie | 2 |
Nábytek | 2 |
Ostatní | 5 |